Jos vienti ei HK:ta huvita – osaa tuottajista se saattaisi hyvinkin innostaa
Kun Euroopassa naudanlihan hinta vain kohoaa, suomalaiset tuottajat alkavat vaatia teurastamoiltaan vientiponnistuksia aivan uudella tavalla. Osa heistä on valmis toimimaan jo itse.
HK Foodsin toimitusjohtajan Juha Ruohola suhtautuu nihkeästi vientiin, vaikka naudan lihan hinta Euroopassa on noussut rajusti. Kuva: Jarno MelaMarkettien tyhjät jauhelihahyllyt ovat hämmästyttäneet suomalaisia jo jonkin aikaa. Samalla ilmiö on nostattanut kuohuntaa tuottajien parissa. Aktiivisimmat ovat jo selvittäneet vientimahdollisuuksia ulkomaille parempien markkinahintojen perässä.
MT:n tietojen mukaan ainakin kaksi varsinais-suomalaista tilaa on jo myynyt pari kuormaa jalostusnautoja virolaisille ostajille. Kysyntää tuntuisi olevan enemmänkin sekä Baltiassa että Puolassa.
Vaikka tuottajien suora vientikauppa ei isoja teurastamoja vielä hetkauta, hyvä herätys se niille on.
Samalla se on kiinnostava herätys myös muille tiloille. Ongelmatonta vienti ei ole, mutta parempaa kannattavuutta toki tilat hakevat.
Myös kotimaassa saattaisi olla tilaisuuksia vaikkapa lypsykarjatilojen vasikkoja myyville tuottajaosuuskunnille.
Euroopassa naudanlihalle on tällä hetkellä kova kysyntä. Tästä osoituksena ovat hinnat, jotka muun muassa Saksassa ovat kohonneet ennätyslukemiin (MT 17.4).
Myös EU-komission pääsiäisen alla julkaisemissa hinnoissa Irlannin korkeat lukemat ovat herättäneet Suomessa hämmästystä.
Muun muassa lehmän lihan kilohinta näyttäisi olevan yli kaksi kertaa enemmän kuin meillä. Hintaero on jo niin suuri, että elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston voisi jo odottaa heräävän asiaan.
Kotimaisen ruokaketjun hinnanmuodostuksesta olisivat kaupan lisäksi kiinnostuneet myös tuottajat. Apua hallitukselta on odotettu pitkään, mutta kello käy eikä dataa vain näy!
”Kello käy, eikä dataa vain näy.”
Kotimaisin voimin naudan tuottajahintaan ei näytä pelastusta tuottajille tulevan. Kauppa pitää kiinni pitkistä sopimuskausista, joihin teollisuus korona-ajan herätyksen jälkeen on taas suostunut.
Halutessaan kauppa saisi jauhelihan riittämään hyllyissään nostamalla kuluttajahintaa. Sitä se ei ole jostain syystä halunnut tehdä. Sille edullinen jauheliha tuntuu olevan sisäänheittotuote, jolla kauppa edistää muuta myyntiään.
Tästä kurimuksesta sekä teollisuuden että tuottajien olisi päästävä irti.
Teollisuuden halu ja kyky hinnoitella tuotteitaan nähdään vasta syksyllä meneillään olevien sopimuskausien päättyessä. Tuottajat saavat odotella omaa osuuttaan vieläkin pidempään.
”Ruohola voisi miettiä vielä.”
Hyvä tapa teollisuudelle olisi lisätä vientiä, jotta kilpailu kotimaisesta lihasta kiristyisi.
Atrialla ja Snellmanilla tähän on ollut myös halua, mutta HK:n leirin saamattomuus on herättänyt tuottajakentässä huomiota.
HK Foods on selvästi ilmoittanut, ettei se lähde viemään naudanlihaa. Toimitusjohtaja Juha Ruoholan mukaan yhtiön päämarkkina on Suomi ja se haluaa varmistaa, että naudanlihaa riittää kotimaisille kuluttajille (MT 7.4.).
Alan kannalta voisi olla toivottavaa, että Ruohola vielä miettisi viestinsä uudelleen.
Kauppakin joutuisi tällöin ainakin varautumaan siihen, ettei edullista kotimaista nautaa ole vanhaan tapaan aina tarjolla.
Kolumnin kirjoittaja on MT:n päätoimittaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

