Maaseudun laajakaistapalvelut
Kokeilin joulukuun alussa xx-yhtiön liikkuvaa kaistaa, eli mokkulaa.
Kun en saanut minkäänlaista yhteyttä nettiin, soitin numeroon, joka tuli näkyviin nettiyhteyden avaamisikkunaan.
XX-yhtiön tekninen palvelu vastasi : ”Koska alueella on myrsky, on dataliikenne katkaistu kokonaan että varmistetaan puheluiden ja tekstiviestien perille meno.”
Tämä on fakta, jota Yritys Oy, josta mokkula ja lisäharavat olivat koekäytössä, ei tiennyt. Pokkana myydään asiakkaille – myös yritysasiakkaille – liikkuvaa laajakaistaa kertomatta, että ei se aina toimi.
Aivan varmasti samoin toimivat muidenkin yhtiöiden mokkulakaistat, eli pistetään kiinni sään tai muun sellaisen johdosta, että saadaan puhelin- ja tekstiviestiliikenne varmistettua.
Kyseisenä päivänä ei ollut edes mikään kova tuuli – olipahan niitä myrskyjen jälkimaininkeja. Mutta varmuuden vuoksi pistetään liikkuva datakaista kiinni.
Ihmiset juoksuttavat koneitaan korjaamoille, kun eivät tiedä, että liikkuva datakaista on kiinni eikä heidän koneissaan ole mitään vikaa.
Haja-asutusalueen yritykset: on deadline-päiviä, jolloin tiedot on saatava verottajalle, vakuutusyhtiöihin, pankkiasiat hoidettava, ja niin edelleen. Jos myrskyä on monta päivää peräkkäin, niin vikahan on yrittäjässä, ei mokkulalaajakaistassa, joka on pistetty kiinni.
Kannattaa harkita sitä kiinteää laajakaistaa, jos sellaista ollaan rakentamassa jollekin alueelle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
