Alkuperä ratkaisee
Dieselpolttoaineessa ja bensiinissä käytetään Suomen tieliikenteessä uusiutuvia ainesosia jo niin paljon, että kasvihuonepäästöjen vähenemä vastaa vajaata miljoonaa täyssähköhenkilöautoa.
Öljy-yhtiöt tekevät polttoaineseokset, joten autoilijan tarvitsee vain tankata. Dieseleissä voi käyttää myös uusiutuvaa dieselpolttoainetta, kaasuautoissa biokaasua sekä osassa bensiiniautoja E85-etanolia.
Uusiutuvien polttoaineiden käyttö alkoi yli kymmenen vuotta sitten, joten pelkästään fossiililla kulkevia autoja ei ole ollut pitkään aikaan. Ikävä kyllä autolainsäädännön perusta on viime vuosituhannelta olettaen, että kaikki tankkaavat yhä ja aina pelkkää fossiilipolttoainetta. Tästä on syntynyt harhakäsitys, että sähköauto olisi ainoa keino kasvihuonekaasujen vähentämiseen.
Energian alkuperä ratkaisee – ei se, millainen moottori autossa on. Jätteistä ja tähteistä tehdyt uusiutuvat polttoaineet olisivat nopea, tehokas ja edullinen keino pienentää päästöjä sähkön ohella mikäli päättäjät näkisivät näin. Etenkin biokaasun kotimainen tuotantopotentiaali on merkittävä.
Seppo Mikkonen
DI
Porvoo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

