Suomalaisilta autoilijoilta loppuvat rahat vihreään siirtymään
Inflaation nostamat elämisen kustannukset ja samaan aikaan rahan säästäminen uuteen autoon on vaikea yhtälö.
Sähköautolla pystyy madaltamaan liikkumisen kustannuksiaan, jos sellainen on ollut varaa hankkia. Kuva: Jaana KankaanpääInflaatio laukkaa tällä hetkellä seitsemän prosentin paikkeilla, eikä hidastumisen merkkejä ole näköpiirissä. Suomalaisille jää päivä päivältä vähemmän rahaa käyttöönsä.
Autoilijoihin hintojen nousu on osunut erityisen pahasti. Polttoaineiden hinnat alkoivat nousta jo viime kesänä, ja nyt nousua on tullut vuodentakaiseen yli 50 prosenttia.
Valitettavasti tulevaisuuskaan ei näytä autoilijoiden kannalta yhtään sen paremmalta, sillä lukuisat asiantuntijat ovat puhuneet pumppuhintojen nousevan jopa kolmeen euroon litralta.
Osan mielestä kohonneet polttoainehinnat palvelevat vihreän siirtymän tavoitteita, jossa muun muassa fossiilisten polttoaineiden kulutusta pyritään vähentämään. Ilmastonmuutoksen torjunnan tärkeyttä tuskin enää kukaan kiistää, mutta torjunnan keinojen sosiaalisesta kestävyydestä täytyy voida keskustella.
Pitkien välimatkojen ja vanhojen autojen Suomessa vihreä siirtymä haastaa ihmisiä. Kun polttomoottoriautot ovat edelleen valtavirtaa liikenteessä, fossiilisten polttoaineiden hintojen nousu kurittaa monia.
Suomalaisella autoilijalla on rajallinen määrä vaihtoehtoja kustannuksiensa alentamiseksi. Julkiseen liikenteeseen siirtyminen jää suurimmassa osassa Suomea pelkäksi kivankuuloiseksi ajatukseksi. Ajotyylillään voi vaikuttaa jonkun verran kulutukseen, mutta sekään ei ratkaise kustannushaastetta.
Koko kansan sähköautosiirtymän esteenä on raha.
Tällä hetkellä autoilijoiden paras vaihtoehto, yhdellä varauksella, on hankkia sähköauto. Sähköautot sopivat myös parhaiten vihreän siirtymän tavoitteisiin. Ainakin toistaiseksi sähköautolla ajaminen on merkittävästi edullisempaa verrattuna polttomoottoriautoihin, mutta koko kansan sähköautosiirtymän esteenä on kuitenkin raha.
Mitä nopeammin autoilija pääsisi hyppäämään uuteen tekniikkaan, sitä pienemmiksi pitkän ajan kustannukset jäisivät. Jokaisella tähän tekniikkaloikkaan ei ole kuitenkaan varaa.
Suomalainen ajaa keskimäärin vanhalla autolla, jonka arvo liikkuu parissa tonnissa. Kun auto pitäisi vaihtaa vähintään parikymmentä tuhatta euroa kalliimpaan, jostakin lisäraha olisi saatava tähän päivitykseen. Samaan aikaan muukin eläminen kallistuu, jolloin rahan säästäminen on hankala tehtävä.
Kun pakolliset kilometrit pitää päivittäin ajaa esimerkiksi töihin, säästömahdollisuudet autoilusta ovat heikot. Tankkiin häviää koko ajan enemmän rahaa, mutta kierteestä on myös kallista päästä pois. Kädestä suuhun –kuluttaminen yleistyy, mikä on kansantalouden kannalta kestämätön kehityssuunta.
Päättäjien on vaikea sivuuttaa autoilijoiden huolia ensi kevään eduskuntavaalien alla, sillä autoilijat ovat suuri äänestäjoukko, joka on alkanut ajamaan asiaansa aiempaa vahvemmin. Jotain ratkaisuja heille tulisi esittää.
Uusilla kestävämmillä polttoaineilla vanhojen autojen käyttäjät saisivat hieman lisäaikaa, jotta käytettyjen autojen markkinat saisivat sähköautoihin liittyvät haasteet korjattua. Käytetyillä autoilla suomalaiset tulevat tulevaisuudessakin ajamaan, jatkossa vain ”uusilla” käyttövoimilla.
Toivottavasti vihreä siirtymä etenee autoilijoiden kannalta suotuisasti. Jos vihreä siirtymä alkaa kallistamaan ihmisten elämiä liikaa, alkaa kansan tuki tärkeälle hankkeelle horjua. Monen autoilijan kohdalla tämä kriittinen kallistumisraja on jo saavutettu.
Kirjoittaja on MT:n kesätoimittaja.
Lue lisää:
Bensiini ja diesel jatkoivat kallistumistaan juhannuksen edellä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



