Suomessa bensa on nyt Euroopan toiseksi kalleinta ja dieselissä olemme pian ykkönen ‒ puolet EU-maista on tehnyt omat veroratkaisunsa
Muutama EU-maa on hakenut bensan ja dieselin alv:n alentamista. Yleisempää on polttoaineveron laskeminen.
Liikennepolttonesteiden alv-tason alentamiseen tarvitaan Euroopan komissiolta poikkeuslupa. Kuva: Carolina HusuAinakin viisi EU-maata on hakenut Euroopan komissiolta lupaa liikennepolttoaineiden arvonlisäveron alentamiseen.
Liikenteen polttonesteille ei saa arvonlisäverodirektiivin asettamien rajausten takia soveltaa alennettua arvonlisäverokantaa ilman komission poikkeuslupaa, kertoo liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.
Puola, Viro, Portugali, Luxemburg ja Romania ovat hakeneet lupaa arvonlisäveron alentamiseen.
”Nämä maat ovat pääosin maita, joissa on melko pieni valmistevero polttoaineille ja valmisteveron alentaminen johtaisi EU:n valmisteverolle määritellyn minimitason alittamiseen”, Kalenoja kertoo.
”Suurimmassa osassa maista on pelkästään valmisteveroa alentamalla kansallisin toimin voitu alentaa huomattavasti polttoaineiden hintaa.”
Osassa maista on vielä vahvistamatta, onko komissio myöntänyt luvan.
Portugali odottaa vahvistusta bensan arvonlisäveron leikkaukselle 23 prosentista 10 prosenttiin.
Puola aikoo laskea polttoaineen arvonlisäveroa heinäkuussa 23 prosentista 8 prosenttiin.
Viro on laskenut bensan arvonlisäveroa 30.4. alkaen 9 prosentista 5 prosenttiin.
Romania valmistelee bensan arvonlisäveron laskemista 19 prosentista 5 prosenttiin.
Luxemburg alentaa dieselin arvonlisäveroa vuoden loppuun saakka 17 prosentista 14 prosenttiin.
Myös Slovenia harkitsee polttoaineen arvonlisäveron laskemista 5 prosenttiyksiköllä syyskuussa, VAT Calc -palvelu kertoo.
Monet EU-maat ovat laskeneet polttoaineiden valmisteveroa.
Osa maista on kohdistanut polttonesteiden hinnan nousun takia kasvaneita alv-tuloja valmisteverojen alentamiseen, Kalenoja kertoo.
Alankomaissa bensiinin polttoaineveroa alennettiin 17 senttiä litralta ja dieselin 11 sentillä litralta 1.4. alkaen. Veronalennukset ovat voimassa vähintään kuusi kuukautta.
Belgiassa bensiinin ja dieselin valmisteveroa lasketaan väliaikaisesti 17,5 sentillä litralta. Alennettu valmistevero on voimassa syyskuun loppuun asti.
Espanjan hallitus on päättänyt laskea polttoaineiden hintaa 20 sentillä litralta kesäkuun loppuun asti.
Italiassa on maaliskuussa laskettu bensiinin ja dieselin polttoaineveroa 25 sentillä litralta huhtikuun loppuun asti.
Irlannissa bensiinin valmisteveroa alennetaan 20 senttiä litralta ja dieselin 15 senttiä litralta elokuun loppuun asti.
Portugali on alentanut polttoaineveroa 11.3. alkaen saman verran kuin valtion arvonlisäverotulot ovat polttoaineiden hintojen kasvun takia nousseet.
Ruotsissa dieselin ja bensiinin veroa lasketaan siten, että pumppuhinnat laskevat noin 13 snt/litra. Veron alennus on voimassa 1.6.–31.10.
Ranskassa bensiinin ja dieselin polttoaineveroa alennetaan 15 senttiä litralta 1.4. alkaen. Alennus on voimassa neljä kuukautta.
Saksassa bensiinin polttoaineveroa alennetaan kolmen kuukauden ajaksi 30 sentillä ja dieselin 14 sentillä litralta.
Suomessa on tällä hetkellä Euroopan toiseksi kallein bensiini, 2,37 eurolta litralta. Tanska on ykkösenä 2,41 euron litrahinnalla.
Dieselissä Ruotsi oli vielä viime viikolla Suomea kalliimpi. Kalenoja kertoo, että tässäkin menemme kohta ohi, kun Ruotsissa astui voimaan viime viikolla alempi polttoainevero.
Suomessa bensan hinta oli toukokuussa ennätyskorkealla. Kuluttajahinta oli 95E10:lle 2,3 euroa litralta ja 98 E5:lle 2,39 euroa litralta, Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksi kertoo.
Dieselin hinta oli 2,27 euroa litralta. Maaliskuussa se oli huipussaan 2,33 euroa litralta.
Viime viikolla 95 E10-bensan keskihinta oli 2,44 euroa litralta. Arvonlisäveron osuus tästä hinnasta on 19 prosenttia (noin 47 senttiä litralta) ja valmisteveron 29 prosenttia (noin 72 senttiä litralta). Verojen osuus hinnasta on siis 49 prosenttia eli yhteensä noin 119 senttiä, Kalenoja kertoo.
Perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja Liike Nyt vaativat helmikuussa välikysymyksessä alennusta polttoaineen ja sähkön verotukseen.
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) väläytti keskiviikkona STT:n haastattelussa ruuan arvonlisäveron kevennystä, bensaveron alennusta ja ansiotuloveron kevennystä.
”Sanon suoraan, että sellainen todellisuus ei ole mahdollista, jossa tehtäisiin nämä kaikki”, Saarikko sanoi.
Toukokuussa hallitus päätti alentaa polttoaineiden jakeluvelvoitetta tälle vuodelle ja vielä myöhemmin tulevalla lailla ensi vuodelle.
Työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan jakeluvelvoitteen alentamisen vaikutus polttoaineen hintaan olisi dieselillä 12 senttiä litralta ja bensiinillä hieman tätä vähemmän.
Vaikutus hintaan voi tulla näkyviin vasta viivellä. Vaikutuksia ei ole myöskään mahdollista arvioida tarkasti, Kalenoja kertoo.
”Vaikka biopolttoaineen hinta on fossiilista polttoainetta korkeampi, ei ole tarkalleen tiedossa, paljonko jakelijat ovat alkuvuoden aikana ehtineet jakeluvelvoitteestaan täyttää.”
Jakeluvelvoitteen alentaminen lisää myös hiilidioksidipäästöjä huomattavasti, 800 000 tonnilla vuodessa. Se lisää fossiilisten polttoaineiden kulutusta, joten se on Kalenojan mukaan monellakin tapaa huono toimi polttoaineiden hinnan alentamiseen.
Valmisteveron alentaminen olisi tarkkarajaisempi toimenpide, joka ei lisäisi päästöjä ja jonka vaikutus pumppuhintoihin olisi helpompi arvoida, Kalenoja kertoo.
”Jakeluvelvoitteen alentamiselle vaihtoehtoinen toimenpide polttoaineiden hintojen alentamiseen on ensisijaisesti uusiutuvien polttoainelaatujen valmisteveron tuntuva alentaminen.”
Marinin hallitus on tehnyt kaksi korotusta polttoaineveroon. Niistä linjattiin jo hallitusohjelmassa vuonna 2019, kun koronakriisistä ei vielä ollut tietoakaan.
Vuoden 2020 elokuussa voimaan astunut korotus nosti bensiinin ja dieselin pumppuhintoja arvonlisäverovaikutus huomioon ottaen noin 7 sentillä litralta, Kalenoja kertoo.
Lisäksi parafiinisen dieselin 5 snt/litra alempi verokanta päätettiin vuonna 2020 poistaa kolmessa erässä: 1 snt/litra poistui vuoden 2021 alussa, 2 snt/litra tämän vuoden alussa ja 2 snt/litra poistuu ensi vuoden alussa.
Parafiinisen dieselin veron korotus koski myös uusiutuvia parafiinisia diesellaatuja.
Kalenoja nostaa vaihtoehtona esiin hallituskauden aikana tehtyjen polttoaineiden valmisteveron korotusten väliaikaisen perumisen.
Korotusten yhteenlaskettu vaikutus dieselpolttonesteen hintaan on samaa suuruusluokkaa kuin jakeluvelvoitteen alentaminen.
Consumer prices of petroleum products - 95 (pdf)
Consumer prices of petroleum products - diesel (pdf)
Lue lisää:
9.6.22. klo 8.26 lisätty tiedot veroista Suomessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




