Virkamiehen valta ja vastuu
Virkamiehet esittävät erilaisissa hallituksissa, valtuustoissa, lautakunnissa ja edustajistoissa tulkintoja säännöistä, laeista, tileistä ja toiminnasta.
Kun virkamies esittää asian käsittelyn aikana tulkintansa, hän käyttää suoraa valtaa. Siksi virkamiehen tulisi olla kaiken politikoinnin ulkopuolella. Virkamiehen sanaan ja esityksiin luotetaan, niiden pohjalta kokousedustajat tekevät päätöksiä, jotka voivat vaikuttaa tuhansiin ihmisiin tai miljooniin euroihin.
Toisinaan virkamies saattaa unohtaa oman roolinsa kokouksessa. On esimerkkejä, joissa virkamies on vetänyt puheenjohtajan sijasta kokouksia tai vastaillut kysymyksiin, joita hänelle ei ole esitetty. Lisäksi on tapauksia, joissa virkamies on ilmoittanut kokousedustajien etukäteen kokoukselle toimittamat esitykset lain vastaisiksi, jonka johdosta ne on jätetty hyväksymättä. Myöhemmin on selvinnyt, että virkamiehen tulkinta on ollut väärä.
Rajuimpia virheitä ovat ne, joissa kokouksessa virkamiehen ohjeistuksen mukaan tehdyn päätöksen on jälkikäteen todettu rikkoneen vakavasti yksilön oikeusturvaa tai joissa virkamies on tarkoituksenmukaisesti salannut tai ottanut käsittelyyn vaikuttavia asioita esille vasta kokouksessa, jotta kokousedustajat eivät ole ehtineet perehtyä asiaan. Näin toimiessaan virkamies on saanut oman kantansa helpommin läpi.
Joskus kokouksen pöytäkirjan päätökseen on yritetty saada sen virkamiehen nimi, jonka kokouksessa esittämän lausunnon pohjalta luottamushenkilöt ovat päätöksen tehneet. Tämä on osoittautunut lähes mahdottomaksi virkamiehen paetessa vastuuta.
Virkamiestä ei pidä suututtaa, sillä virkamies voi monella tavalla haitata luottamushenkilön toimintaa, esimerkiksi vaikeuttamalla tiedonsaantia tai kirjaamalla esityslistan päätösesitykseen monen sivun perustelut, miksi luottamushenkilön esitystä ei pitäisi hyväksyä.
Edellä mainitut tapaukset ovat ääripään esimerkkejä, sillä kahdenkymmenen vuoden järjestö- ja luottamustehtäväkokemuksella voin sanoa, että yleensä virkamiehet toimivat vastuullisesti ja tietävät kokouksessa oman paikkansa. Tarvittaessa kokousedustajilla tulee kuitenkin olla rohkeutta kyseenalaista virkamiesten esityksiä ja lausuntoja sekä esittää asiaa uudelleen valmisteltavaksi, sillä virkamiehelläkin voi olla huono päivä, virkamies voi erehtyä tai hänellä voi olla liikaa tunnesiteitä ja kytköksiä käsiteltävään asiaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
