S-ryhmän asenne tuottajia kohtaan tuli nyt selväksi
Osuustoiminnan tarkoitus ja tavoite oli yhteinen hyvä: saada tuotteistaan oikeudenmukainen hinta sekä ostaa tuotantotarvikkeita ja perheen tarvitsemia kulutustarvikkeita kohtuullisella hinnalla, johon ei sisälly ylimääräisen voiton tavoittelua.
S-ryhmän ja sen pääjohtajan Hannu Krookin linjaukset huolestuttavat. Onko alkuperäinen osuuskauppa-aate historiaa? Kuva: Jaana KankaanpääSe tuli nyt sanottua aivan selvästi ja ihan pääjohtajan sanomana: S-ryhmä on kuluttajaosuuskunta ja pyrkii kaikin tavoin toimimaan kuluttajan eduksi. Sanomaa ei pehmennetty vanhoja muistelemalla.
Tuli mieleen sanonta: "Tulee aika jolloin Josefista ei kukaan tiedä." Se aika on nyt tullut.
Oli aika kun maaseudun väki perusti osuuskauppoja maaseudulle. He olivat pääasiassa maanviljelijöitä, heistähän maaseudun asutus paljolti koostui. Osuustoiminnan tarkoitus ja tavoite oli yhteinen hyvä: saada tuotteistaan oikeudenmukainen hinta sekä ostaa tuotantotarvikkeita ja perheen tarvitsemia kulutustarvikkeita kohtuullisella hinnalla, johon ei sisälly ylimääräisen voiton tavoittelua.
Näillä periaatteilla ja luottamushenkilöiden uhrautuvan työn tuloksena rakennettiin koko maan käsittävä osuuskauppojen verkosto keskusliikkeineen.
Liike jakautui aikanaan, ja siitä irtaantui nimenomaan kuluttajamyönteiseksi asennoitunut osa. Alkuperäinen osuuskaupparyhmä SOK jatkoi toimintaansa entisin periaattein pyrkien yhteiseen hyvään.
Vuosien myötä siitä kehittyi S-ryhmä, josta karsittiin varsin perusteellisesti viljelijöiden tuotantotoimintaan liittyvät palvelut. Alkoi halpuuttamisen aika. Kyllä me täällä maaseudulla varsin hyvin havaitsimme kehityksen kulun, mutta verenperintönä pysyimme uskollisena vanhalle osuuskaupalle.
Kai hyväuskoisena kuvittelen, että vanha perinne ja alkuperäiset periaatteet vielä kuitenkin olisivat merkitseviä, kun S-ryhmä neuvottelisi tuottajien teollisuuden kanssa oikeudenmukaisesta tulon osuudesta ja kustannusten huomioimisesta, siitä mikä on tuottajan oikeudenmukainen osuus.
Pääjohtaja Krookin haastattelussaan antama julistus, olemme vain ja ainoastaan kuluttajan edun ajajia, teki asian selväksi.
On jo pidemmän aikaa ollut näkyvissä asenteen muutos, mutta nyt pääjohtaja teki pelin selväksi. Mikä lienee tuottajaväen vastaus rintamalinjojen oikaisuun? Kyllä S-ryhmä on havainnut, ettei tuottajaväestöllä lukumääräisesti ole suoranaista vaikutusvaltaa uuden rintamalinjan avaamiseen, mutta koukkaukset ovat aina mahdollisia.
Lauri Saikkonen
Virrat
80 vuotta osuuskaupan jäsenyyttä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



