Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Yliö: Yrityksen geopoliittinen lukutaito on selviytymisstrategia epävarmassa maailmassa

    Geopoliittinen lukutaito viittaa yrityksen kykyyn havainnoida, tulkita ja analysoida toimintaympäristöään muokkaavia geopoliittisia signaaleja, kirjoittaa Outi Kallio. ”Tämä ei tarkoita vain riskejä vaan myös mahdollisuuksien tunnistamista muuttuvassa ympäristössä.”
    Kansainvälisillä markkinoilla toimivien yritysten on erityisen tärkeää pystyä lukemaan geopoliittisia signaaleja, kirjoittaja toteaa. Kuvituskuva.
    Kansainvälisillä markkinoilla toimivien yritysten on erityisen tärkeää pystyä lukemaan geopoliittisia signaaleja, kirjoittaja toteaa. Kuvituskuva. Kuva: Viestimedian arkisto

    Viime vuosina yritykset ovat joutuneet kohtaamaan yllättäviä geopoliittisia myrskyjä, jotka ovat horjuttaneet globaalia kauppaa ja liiketoimintaympäristöä. Venäjän hyökkäys Ukrainaan, Yhdysvaltojen ja Kiinan välinen kauppasota sekä energiamarkkinoiden muutokset ovat vain muutamia esimerkkejä näistä murroksista.

    Kun valtioiden välinen poliittinen kilvoittelu siirtyy entistä laajemmin talouden areenoille, tulee myös yrityksistä kasvavassa määrin osapuolia geopolitiikan valta-asetelmissa.

    Kansainväliset kauppavirrat ja -alustat ovat syvästi keskinäisriippuvaisia. Niinpä kaukaisetkin geopoliittiset liikehdinnät saattavat vaikuttaa yritykseen perhosefektin lailla. Toisaalta valtiot ovat ottaneet geopolitiikan asearsenaaliinsa niin tietoliikenteen, teknologian, energian kun kriittiset mineraalitkin – resurssit, joiden ylläpitämiseen ja kehittämiseen valtiot kipeästi yrityksiä tarvitsevat.

    Yritysten toimijuus siis vääjäämättä muuttuu, kun ne joutuvat sopeutumaan geopolitiikan murrosliikkeisiin, mutta myös etsimään niistä uusia kasvun ja innovaation mahdollisuuksia.

    Miten yritykset sitten voivat parantaa valmiuksiaan, kun myrskyt nousevat horisontissa tai poliittinen tuulenvire muuttuu? Ratkaisu voi piillä geopoliittisen lukutaidon kehittämisessä.

    Geopoliittinen lukutaito viittaa yrityksen kykyyn havainnoida, tulkita ja analysoida toimintaympäristöään muokkaavia geopoliittisia signaaleja. Tämä ei tarkoita vain riskejä, kuten liiallisia riippuvuuksia, sanktioita tai kauppasulkuja, vaan myös mahdollisuuksien tunnistamista muuttuvassa ympäristössä.

    Esimerkiksi energiakriisi voi vauhdittaa uusiutuvan energian ratkaisujen kehitystä ja avata uusia markkinoita niille, joilla tähän on valmius.

    Ilman riittävää ymmärrystä geopoliittisten kehityskulkujen vaikutuksista yritykset voivat joutua tekemään reaktiivisia, usein kalliita päätöksiä.

    Suomalaiset yritykset, joiden liiketoiminta on riippuvaista vientimarkkinoista, ovat erityisen haavoittuvaisia, jos ne eivät osaa ennakoida globaaleja muutoksia ja mukauttaa toimintaansa niihin. Geopoliittisen ymmärryksen ja analyysin kasvattaminen voi auttaa yrityksiä tekemään valveutuneempia strategisia päätöksiä, löytämään uusia markkinoita, luomaan tarkempaa tilanne- ja riskikuvaa, poistamaan liiallista riippuvuuksia toimitusketjussa ja suojaamaan immateriaalioikeuksiaan.

    Esimerkiksi energiakriisi voi vauhdittaa uusiutuvan energian ratkaisujen kehitystä ja avata uusia markkinoita niille, joilla tähän on valmius.

    Yritykset voivat vahvistaa geopoliittista lukutaitoaan pyrkimällä lukemaan muutoksen ennakkomerkkejä, kuten poliittisia julistuksia, taloudellisia indikaattoreita tai kansainvälisiä trendejä. Esimerkiksi teknologian kehityksen strategiset (usein standardien taustalla vaikuttavat) linjaukset muokkaavat globaaleja markkinoita.

    Yritysten tulee myös hahmottaa, miten esimerkiksi valtioiden välisten kauppasuhteiden katkeaminen tai uudet sääntelykehikot vaikuttavat liiketoimintaan.

    Ennakoimalla mahdollisia skenaarioita yritykset voivat rakentaa joustavuutta operaatioihinsa ja varautua nopeisiin muutoksiin.

    Suomi on pienenä ja avoimena taloutena erityisen riippuvainen kansainvälisestä kaupasta ja investoinneista.

    Geopolitiikan vaikutukset maailmankauppaan asettavat paineita paitsi yrityksille, myös valtiolle, joka voi auttaa yrityksiä tarjoamalla korkealaatuista geopoliittista analyysiä ja koulutusta. Valtio voi jakaa geopoliittista osaamistaan esimerkiksi suurlähetystöverkoston ja ulkoministeriön palveluiden kautta.

    Yritykset puolestaan voivat tuoda tietoa toimintaympäristöjä ravistelevista muutoksista suoraan valtion päätöksenteon tueksi. Tällainen yhteistyö parantaa sekä yritysten kilpailukykyä että kansantalouden resilienssiä.

    Geopoliittinen lukutaito ei ole vain suuryritysten asia – se koskee myös pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka haluavat menestyä muuttuvassa maailmassa.

    Jatkuva oppiminen, verkostoituminen ja yhteistyö ovat avainasemassa. Tällainen ennakoiva yhteistyöhön pohjaava asenne varmistaa, että suomalaiset yritykset eivät vain selviydy geopoliittisessa turbulenssissa, vaan löytävät keinoja myös kukoistaa sen keskellä.

    Outi Kallio

    toimitusjohtaja, Nordtreat Oy

    Sipoo