Tarvitaan sähköä ja biokaasua
Anders Weckström puolusti hyvin sähköauton ylivoimaisuutta verrattuna biokaasuautoon (MT 12.9.).
Autoteknisesti ajatellen hän on oikeassa, mutta jos muistetaan, miksi bensiinistä ajoneuvojen liikevoimana pitää luopua, on myös huomioitava Pekka Särkiön mielipide (MT 3.9.).
Sekä sähkö- että kaasuautoilla pyritään vähentämään ilmastopäästöjä.
Sähköauto vähentää noin kaksi tonnia hiilidioksidia vuosittain verrattuna bensa-autoon. Kaasuauton päästövähennys riippuu sen käyttämän kaasun alkuperästä.
Jos se käyttää fossiilista maakaasua, vähennys on vain viitisen sataa kiloa hiilidioksidia vuodessa.
Särkiö ehdottaa autojen polttoaineeksi lannasta tuotettua biokaasua, jolloin päästövähennys on suurempi.
Lantaloissa syntyy varastoinnin aikana metaania luontaisesti niin paljon, että sen aiheuttaman päästön kompensointiin tarvitaan yli kaksisataatuhatta sähköautoa.
Tuon nyt vapaasti ilmaan pääsevän metaanin aiheuttama päästö voidaan poistaa ottamalla se talteen. Se voidaan polttaa esimerkiksi soihdussa tai se voidaan käyttää kymmenentuhannen kaasuauton polttoaineena.
Tämän lisäksi lanta voidaan vielä prosessoida biokaasulaitoksessa, jossa siitä saadaan lisää metaania. Saatu metaani voidaan käyttää sadantuhannen kaasuauton polttoaineena tai sillä voidaan tuottaa sähköautojen tarvitsemaa sähköä.
Vieläkin enemmän metaania saadaan, jos biokaasureaktoriin syötetään lannan lisäksi muuta eloperäistä massaa esimerkiksi nurmea, kuten Särkiö ehdottaa.
Olavi Toukonummi
Salo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

