Alarodun kalvosulkeiset
Huomio viedään pois todellisesta ongelmasta, joka on kaupan härski etulyöntiasema suhteessa muihin.Tavarantoimittajien Ässä päivillä S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu heijasti valkokankaalle valittajien kasvot. Samalla Alarotu paljasti omat todelliset kasvonsa.
Suomen ruokabisneksessä vain kauppa on pystynyt noukkimaan kirsikat kakusta. Muut ovat joutuneet tyytymään murusiin, jotka S-ryhmän pitopöydästä ovat lattialle pudonneet. Henkilöt, jotka tästä epäkohdasta täysin oikeutetusti ovat kertoneet, on leimattu Alarodun toimesta valittajiksi.
Selvästi osoitetaan syntipukkeja ja annetaan alan ongelmille kasvot. Ongelmahan on, jos S-ryhmää arvostellaan. Huomio viedään pois todellisesta ongelmasta, joka on kaupan härski etulyöntiasema suhteessa muihin.
Osoittaa ylimielisyyttä ja arvostelukyvyn puutetta toimia näin vielä, kun yleisön eturivissä istui Latvanen, jonka naama oli myös heijastettu isolle screenille.
Alarotu yritti selittää esitystä kertomalla: ”Meidän pitää rakentaa tulevaisuutta ketjussa yhteisesti”. Kauniit korulauseet eivät auta, kun vuosikaudet on rakennettu vain kaupan tulevaisuutta. Tuntuu olevan aivan sama, mitä tuotantoketjun muille osille jää käteen kunhan kauppa porskuttaa.
Halpuutuskampanjan viesti on, ettei ole väliä, että saamme kaupasta maailman puhtainta ruokaa, kunhan se on vain maailman halvinta.
Alarotu teki selväksi, että vain S-ryhmän menestyksellä on väliä. Alkutuottajien ja ruuanjalostajien on turha odottaa mitään kädenojennuksia ravintoketjun huipulta.
Asia on näin ja tulee olemaan. Valittajat vaietkoot.
Lauri Ojala
Pöytyä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

