Lukijalta: Kiinteistöverouudistus keventää maaseudun ja taajamien asukkaiden verotaakkaa
Kiinteistöverouudistus ei kasvata kansalaisten verorasitusta; se vain jakautuu jatkossa aiempaa oikeudenmukaisemmin, kirjoittaa kansanedustaja Teemu Kinnari (kok.). ”Maatalouden tuotantorakennusten ja rakennuspaikkojen verotuksen arvioidaan kevenevän huomattavasti.”
Maaseudulla kiinteistöverorasitus keskimääräin laskee, kirjoittaja muistuttaa. Kuvituskuva. Kuva: Sanne KatainenJulkisuudessa on väitetty hallituksen valmistelussa olevan kiinteistöverouudistuksen johtavan johdonmukaisesti verotuksen kolminkertaistumiseen. Tämä ei pidä paikkaansa, ja on vastuutonta ainakaan tietoisesti levittää tällaista tietoa.
Uudistuksessa kiinteistöille päivitetään uudet, paremmin kiinteistöjen todellista arvoa kuvaavat verotusarvot. Kiinteistöjen verotusarvot ja todelliset, markkinahintaan perustuvat arvot ovat eriytyneet voimakkaasti monien kiinteistöjen kohdalla.
Uudistusta on yritetty tehdä jo vuosia, mutta tuloksetta. Ei ole kestävää, että jotkut kiinteistönomistajat maksavat arvokkaasta kiinteistöstä täysin alimitoitettua kiinteistöveroa toisten kustannuksella.
Arvostamisuudistuksessa kunnille määritellään uudet kiinteistöveroprosentit, joilla saadaan sama kiinteistöverotuotto kuin ennen arvostamisuudistusta.
Uudistuksella ei tavoitella julkiseen kassaan suurempia kiinteistöverotuloja. Kansalaisten verorasitus pysyy samalla tasolla, mutta jakautuu uudistuksen jälkeen oikeudenmukaisemmin.
Uudistusta on yritetty tehdä jo vuosia, mutta tuloksetta.
Verotus ei kiristy sattumanvaraisesti – jos yhden vero nousee, se kevenee toisella, joka on tähän asti kantanut liian suuren verotaakan.
Taajama- ja maaseudulla asuintalojen kiinteistövero laskee, samoin vapaa-ajan rakennusten. Myös maatalouden tuotantorakennusten ja rakennuspaikkojen verotuksen arvioidaan kevenevän huomattavasti.
Ehdottomalla enemmistöllä kiinteistöistä veron suuruuden muutos on maltillinen. Koska kiinteistöjen joukossa on pieni osa sellaisia, joiden arvo on määritelty aikanaan todella alhaiseksi verrattuna nykyiseen todelliseen arvoon, näiden kohdalla muutos voi olla suuri.
Siksi veromuutos rajataan enimmillään kolminkertaiseksi, jotta muutos ei olisi kenenkään kohdalla täysin kohtuuton. Tämä koskettaa edelleenkin hyvin pientä osaa kaikista Suomen sadoista tuhansista kiinteistöistä.
Lisäksi uudistus tehdään erittäin pitkillä siirtymäajoilla. Uudet arvot otetaan käyttöön portaittain kahdeksan vuoden aikana. Vuodessa kiinteistöarvo voisi nousta enintään 20 prosenttia.
Sopii muistaa, että edellinen hallitus kaavaili vastaavaa uudistusta, mutta ilman minkäänlaisia kohtuullistamisia tai rajoitteita. Kiinteistövero olisi joillakin voinut jopa kymmenkertaistua.
On korkea aika tehdä tämä uudistus ja oikeudenmukaistaa kiinteistöjen verokohtelu.
Teemu Kinnari
kansanedustaja (kok)
maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




