Kuluttaja ymmärtää?
Minulla oli ilo olla mukana MTK:n, MSL:n ja Ajatuspaja e2:n järjestämässä seminaarissa, jossa aiheena oli kuluttajien keskuudessa toteutettu kyselytutkimus asenteista maataloudesta ja ruuasta.
Pääosin tutkimuksen tulokset olivat positiivista kuultavaa. Maatalous ja ruoka saivat arvostusta yli puolue- ja ammattiryhmien. Maanviljelijöille ja eläkeläisille muun muassa maataloustukien ruuan hintaa alentava vaikutus oli selvempi asia kuin opiskelijoille.
Minut kuitenkin yllätti tieto, että vain reilut puolet tiesi Suomessa olevan muuta Eurooppaa tiukemmat hyvinvointisäännökset tuotantoeläimille.
Varsinkin liha-ala on viime vuosina tuonut tietoa suomalaisen tuotannon erosta EU-kumppaneihin verrattuna kuluttajien tietoon.
Eläinten oloja on mitattu, dokumentoitu ja tilastoitu laajasti erityisesti sikatuotannon piirissä. On koulutettu tuottajia ja eläinlääkäreitä ja hiottu maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen Sikava-järjestelmä huippuunsa.
Tutkijoiden toimesta on toteutettu sikojen oloja mittaava Welfare Quality-tutkimus laajempana kuin missään ja todettu Suomessa olojen kestävän vertailun mihin tahansa maahan verrattuna.
Valtaosa sikatiloista on mukana hyvinvointituessa ja vapaaehtoisesti parantanut sikojen oloja.
Tiedotuksessa olemme edelleen takamatkalla verrattuna niihin tahoihin, joiden olemassaolon ainoana tarkoituksena tuntuu olevan mustamaalata suomalaista eläintuotantoa.
Tähän asiaan toivottavasti tulee muutos kevään kuluessa, kunhan Laatuvastuu-merkitty sianliha ja siitä kertova tiedotus saadaan kunnolla käyntiin.
Meidän tuottajien on lopulta alettava saada myös kaupallista hyötyä laadukkaammista ja vastuullisemmista tuotteistamme tai sitten on myönnettävä, että tehty työ on ollut turhaa eikä kuluttaja ymmärräkään.
Uskon silti suomalaisen ruuan ja maaseudun arvostuksen nousuun jatkossakin. Tästä antoi viitteen jo Putous-hahmo Jäbä Leissonkin, joka totesi, että Landet on uusi musta!
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
