Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Netissä asia hoituu niin helposti…

    Olen opetellut käyttämään nettiä kait jo kolmekymmentä vuotta. Joskus asiat sujuvat hyvin kuten sähköposti ja tietojen haku, mutta yritysten ja yhteisöjen nettipalvelujen kanssa on ongelmia vähän päästä.

    Tuntuu kuin sivujen suunnittelussa tärkeintä olisi hyvä ulkonäkö. Käytettävyys jää toissijaiseksi. Sivujahan suunnittelevat netin käytön ammattilaiset, jotka tuntuvat ajattelevan aivan toisella tavalla kuin meikäläinen maanpinnan tallaaja.

    Otetaan esimerkiksi vaikkapa Postin sivut. Aikaisemmin olin postimerkkien suurkuluttaja, ja kyllä vieläkin meiltä lähtee varmaan satoja postilähetyksiä vuosittain. Niinpä olen yrittänyt ostaa viimeisen vuoden aikana kymmeniä kertoja postimerkkejä netistä, mutta kertaakaan se ei ole onnistunut.

    Jo etusivu on huono. Tarjotaan kaikkea muuta ja pitkän etsimisen jälkeen löytyy kohta, josta pääsee valitsemaan postimerkkejä. Kun merkit löytyvät ja saa tilauksensa siirrettyä ostoskoriin, hankaluudet alkavat. Kesällä ostokset törmäsivät usein siihen, etten päässyt edes kassalle, kun tilauksen vahvistaminen ei onnistunut.

    Ja jos pääsi kassalle, ei meinannut löytää omaa pankkia. Minä en ole Nordean asiakas, jota tyrkytettiin näkyvästi. Lopulta huomasin, että Nordean perässä oli pieni nuoli, josta pääsi selaamaan muita pankkeja. Tässä kohtaa pitäisi olla yksinkertaisesti: valitse pankki.

    Kerran pääsin jo niin pitkälle, että piti tunnistautua omaan pankkiin. Sitten katkesi yhteys pankkiin, ja lopulta minä luovutin.

    Viimeksi 10. joulukuuta yrittäessäni taas kerran tilata postimerkkejä netistä pääsin vaivattomasti maksamaiseen asti – mutta sitten sivusto tyrkytti pelkästään Nordeaa. Kun yritin palata edelliselle sivuille, ostoskori löytyi ja sieltä valitut merkit, mutta kun yritin taas uudelleen kassalle, ostoskori oli tyhjä!

    Pari kertaa aloitin koko souvin alusta asti, mutta lopputulos oli aina sama: maksuyhteydeksi tarjottiin pelkästään Nordeaa, ja kun yritin palata takaisin ja sitten uudelleen kassalle, ostoskori tyhjeni! Lopulta, kun olin veivannut sivuja 40 minuuttia, luovutin. Siinä ajassa olisin jo ajanut Taavettiin ja ostanut merkit R-kioskilta!

    Eivät sotepalvelutkaan ole toimineet moitteetta. Löytyi kyllä tieto, että siellä olisi kaksi kappaletta uusia laboratoriotuloksia, mutta itse tulokset eivät löytyneet millään konstilla. Oma vero on sentään toiminut melko hyvin. Kotitalousvähennystä en kyllä päässyt tekemään enää sen jälkeen kun olin vienyt sisään tulonhankkimiskulut.

    Mitä pienempi firma, sitä paremmin sivut yleensä toimivat. Ostokset on helppo tehdä eikä maksamisessakaan ole vaikeuksia – paitsi sitten, kun mennään ulkomaille.

    Brittiläisen luonnontieteellisen kirjakaupan kanssa ei ole ollut vaikeuksia, mutta muiden kanssa tulee ihan lopussa tieto, ettei luottokorttia ole hyväksytty. Pitää mennä pankin sivuille ja antaa siellä suostumus evästeiden käytöstä. Olen tehnyt sen, painanut nappia, jolla lupa annetaan, mutta silti luottokortti ei toimi. Niin katkesi Naturen tilaus enkä saanut tilaamiani saksankielisiä kirjoja.

    New Scientist ja Science siirtyivät käyttämään postia, kun asia ei netin kautta edennyt. Kun tilaus meni kirjallisena, sama luottokortti kelpasi!

    Luultavasti vika on minussa: olen varmaan tehnyt asioita väärässä järjestyksessä. Ehkä olisi pitänyt aina vierittää sivuja eteenpäin ja ehkä jostakin kulmauksesta olisi löytynyt vahvista varaus -ruutu tai jotain muuta vastaavaa. Mutta kyllä jälleen vika on sivuston suunnittelijan: sivuston käyttö pitäisi tehdä niin helpoksi, että ensikertalainenkin siitä selviäisi.

    Kirjoittaja on luontokirjailija Savitaipaleelta.

    "Kun olin veivannut sivuja 40 minuuttia, luovutin."