Sähköä autoihin, ministeri Ranne
Perussuomalaiseen ajatteluun sähköautoilu ei tähän asti ole oikein sopinut. Nyt kannattaisi ajatella toisin.Teboil-asemien sulkeminen on hämmentänyt autoilijoita. Samalla venäläisomisteisen ketjun huoltamoverkon tiheys itäisen Suomen pienillä paikkakunnilla on yllättänyt muutkin.
Venäläisen bensa-asemaketjun tarpeellisuutta itänaapurin armeijan huoltoa varten on jo pitkään elätelty kokkapuheissa. Vieläkin tuo saattaa hymyilyttää, mutta vaisummin kuin aiemmin.
Sen sijaan tavallista suomalaista Teboilin huollon varassa ollutta autoilijaa tilanne ei Itä-Suomessa hymyilytä. Muun muassa ainoan huoltoasemansa menettänyt Tuusniemi on jo noussut kuuluisaksi, kun Ylekin kävi tutustumassa maaseudun ihmisten arkeen.
Nyt kunnasta on käytävä hakemassa polttoainetta muutamien kymmenien kilometrien päästä. Kuopion ja Joensuun välillä ei ole enää huoltamoa vajaan sadan kilometrin osuudella (Yle 21.11.).
Liikenneministeriö ei ole pitänyt yrittäjien ja kansalaisten huolia niin vakavina, että olisi ryhtynyt asiassa toimiin.
Myös Koneyrittäjät ja ammattiautoilijoita edustava SKAL ovat vaatineet hallitukselta toimia, jotta Teboilin asemaverkon sulkemisen aiheuttamilta haitoilta suomalaisyrityksille vältyttäisiin.
Teboil on muita huoltamoketjuja joustavammin toimittanut polttoainetta työmaille. Nyt uhkana on, että yritykset joutuvat itse noutamaan polttonesteenä aiempaa kauempaa. Tämä vie aikaa ja rahaa, jolloin yrittäjät joutuvat aiempaa ahtaammalle (MT 31.10).
Toistaiseksi liikenneministeriö ei ole pitänyt yrittäjien ja kansalaisten huolia niin vakavina, että olisi ryhtynyt asiassa toimiin.
Hallituksessa uskotaan markkinatalouden hoitavan asian. Teboilin parhaille paikoille on varmasti kysyntää ja taloudellisessa ahdingossa olevan yhtiön voisi olettaa olevan kiinnostunut jakelukenttiensä myynnistä.
Aikaa voi toki kulua, eikä asioiden hoito venäläisten omistaman yhtiön kanssa välttämättä suju samalla tavalla kuin kotimaisten.
Liikenne ja viestintäministeri Lulu Rannetta (ps.) asiaan puuttuminen ei selvästikään huvita.
Ehkä kuitenkin kannattaisi.
Raskas liikenne tarvitsee toistaiseksi dieselinsä, mutta tavallisille kansalaisille ratkaisuksi voisi tarjota sähköautojen ostamisen tukemista.
Maaseutualueilla jo uudemmat hybridiautotkin tarjoavat mahdollisuuden irtautua kymmenien kilometrien tankkausmatkoista. Lisäksi kotona ladattava sähkö on yleensä bensiiniä huomattavasti halvempaa ja ekologisesti kestävämpää.
Perussuomalaiseen ajatteluun sähköautoilu ei tähän asti ole kuitenkaan oikein sopinut. Bensa on pidettävä halpana, vaikka sydän märkänisi, on puolueen palavereissa päätetty.
Nyt olisi fiksua päättää toisin. Kotimaiseen sähköntuotantoon perustuva autoilu olisi myös isänmaallista.
Tuontienergian varaan ei kannata tässä tilanteessa nojata senkään vertaa kuin aiemmin.
Nähtävissä olevassa tulevaisuudessa kotimaiseen sähköön nojautuva autoilu lienee myös fossiilisiin polttonesteisiin perustuvaa liikkumista halvempaa. Näin on erityisesti maaseudulla, jossa bensa-asemien välinen kilpailu on kaupunkeja vähäisempää.
Kolumnin kirjoittaja on MT:n päätoimittaja.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






