Itäratapäätöksen on perustuttava faktoihin
Itäisten ratayhteyksien keskustelussa jylläävät mielikuvat. Porvoo–Kouvola-rataa markkinoidaan: ”Itärata yhdistää puolet Suomea” ja ”Itärata tuo nopeat yhteydet koko Itä-Suomeen”. Nämä eivät ole tutkittua tietoa.
Väylävirasto totesi 27.5.2020 nykyisten ratojen kehittämisen olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattavin vaihtoehto. Paras uusi yhteys eli Lahti–Heinola–Mikkeli-rata jätettiin pois ilman perusteluja, vaikka 28.2.2019 selvitys kertoi radan olevan uusista itäyhteyksistä kokonaistaloudellisesti edullisin ja matka-aikaa Kuopioon nopeuttavin.
Aika Lahti–Heinola–Mikkeli-radalla nopeutuisi 40–56 minuuttia, Porvoo–Kouvola-radalla 10–19 minuuttia. Pietariin Porvoo–Kouvola-rata nopeuttaisi vain 9–15 minuuttia. Vastaava tapahtuu nykyisiä ratoja nopeuttamalla. Laskelmissa Lahti–Heinola–Mikkeli oli ylivoimainen. Vertailusta pois pudottaminen ei perustu asiantuntija-arvioihin.
Oikorata Helsinki–Lahti oli itäratalinjaus, ja radasta saatu suuri hyöty lisääntyisi jatkolla Heinolaan ja Mikkeliin. Rata tasapainottaisi Suomen ratayhteyksiä itäisessä Suomessa. Mikkeli–Kuopio–Kajaani alue saisi elinvoimasysäyksen kuten Lahti oikoradan myötä. Myös Porvoo–Kotka- rata on tulevaisuuden linjaus.
Lahden, Heinolan ja Mikkelin seutujen elinvoima ei lisäänny Porvoo–Kouvola-Itäradan myötä. Hanke ei vahvista tasapuolista elinvoiman kehittämistä Etelä-Savon, Pohjois-Savon tai Kainuun maakunnissa. Porvoo–Kouvola-yhteys ei lisää 200 000 asukkaan Lahden seudun elinvoimaa vaan heikentää muun muassa seudun 6 000 pendelöijän tilannetta.
Liikenneministerinä Sanna Marin korosti taloudellisia reunaehtoja ja realismia ratahankkeissa. Hän korosti, että uusia ratayhteyksiä edistetään yhteiskuntataloudellisen arvioinnin perusteella ja että nykyistä rataverkkoa pitää kunnostaa ja parantaa joka tapauksessa. Toivottavasti tämä kanta painaa, kun talouspoliittinen ministerivaliokunta arvioi asiaa.
Verorahoilla kustannettavia miljardien ratahankkeita ei saa perustella kuntien huutoäänestyksellä, hankeyhtiöllä tai suunnittelurahoituksen kilpajuoksulla, kuten nyt tapahtuu. Niiden on perustuttava tutkimukseen, tietoon ja yhteiskuntataloudelliseen kokonaisarvioon.
Rakennetaan ratoja faktojen, ei mielikuvien perusteella.
Sirkku Hildén
kaupunginhallituksen pj
Lahti
Kirsi Lehtimäki
kaupunginhallituksen pj
Heinola
Arto Seppälä
kaupunginhallituksen pj
Mikkeli
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
