Hyvät taksipalvelut turvattava
Suomessa taksiliikenne on ajautumassa ahdinkoon. Taksien kysyntä on vähentynyt, kun yritysajojen määrä on lama-aikana pudonnut. Hallitus on kurittamassa jo vaikeuksissa olevaa pirssialaa vielä lisärasitteilla. Nyt pitäisi keltaisen valon syttyä päättäjien päissä, että taksiala saataisiin pelastettua.
Hallitus päätti kehysriihessä poistaa pieneltä taksikalustolta autoveroedun. Päätöksellä on kovat vaikutukset. Verohuojennuksen poistaminen johtaa siihen, että taksiyrittäjät vaihtavat autoa harvemmin tai ostavat sen käytettynä ulkomailta.
Valtio itse asiassa saa vähemmän verotuloja tämän vuoden jälkeen. Autoliikkeet menettävät liikevaihtoaan. Verohuojennus on taannut, että taksiyrittäjä on panostanut ympäristöystävällisiin ja turvallisiin autoihin. Kohta taksikyydit ajetaan vanhemmalla kalustolla.
Täysin väärään aikaan tuli ehdotus alueellisten taksikiintiöiden poistamisesta. Meille ei pidä tehdä sellaista villiä länttä taksialalle kuten Ruotsissa. Siellä taksit valitsevat asiakkaat eikä toisin päin.
Taksien enimmäismääriä ja hinnoittelua ei pidä vapauttaa länsinaapurin tyyliin. Alalle tulisivat bulvaanit ja harmaa talous. Ruotsissakin hallitus haluaisi palata Suomen järjestelmään.
Jos taksimiehen kirjanpidossa on vain nolla viivan alla, se jo kertoo, että taksilupia on liikaa. Nuorten kuskien alalle tuloa voidaan helpottaa muuten lupamenettelyssä. Tarveharkintaan perustuvat laadukkaat ja turvalliset taksit ovat myös kuluttajien etu. Suomessa voit laittaa vaikka pienen lapsen taksiin yksin ja luottaa kuljettajaan.
Ulkomaiset kyytipalvelut kuten Taksi-Uber jo himoitsevat Suomen markkinoille. Ehkä siten yökerhojen sulkeutumisaikaan saisi taksikyydin helpommalla, mutta millä hinnalla ja kuinka turvallisesti? Kuski voisi hyväksyä vain pitkän matkan asiakkaat ja hylätä halutessaan muut. On huomioitava kokonaisuus eikä korjattava ehjää. Uber on joissakin maissa tuonut mukanaan harmaat taksit.
Taksialan vapauttaminen osaksi keskittämispolitiikkaa on kamala ajatus. Maaseudun taksiyrittäjät laittaisivat hanskat naulaan lopullisesti, vaikka maaseutu on yhä riippuvaisempi taksikyydeistä.
Kun kyläkouluja ja bussivuoroja on lakkautettu, takseja tarvitaan. Jos aluekiintiöt poistetaan, ei voida myöskään velvoittaa takseja maaseudun päivystyksiin.
Uudistus johtaisi Kela-korvausten kasvuun. Jos taksit saisivat ottaa kyytejä mistä vaan, autot keskittyisivät taajamiin. Harvaan asutuilla alueilla olisi vähän autoja. Se nostaisi matkojen ja siten korvausten määrää. Uudistus toisi myös lisälaskua itse kyydin käyttäjälle. Takseilla voisi olla jatkossa erilaisia hintoja.
Hyvät taksipalvelut on turvattava koko maassa. Taksien kilpailun kannattajia kehotan käymään ajelemassa taksilla vapaan kilpailun maissa, vaikka Tukholman satamassa. Sen jälkeen on mukavaa hypätä Suomessa taksiin, kun tietää aika tarkalleen paljonko kyyti tulee maksamaan ja että pääsee haluamaansa paikkaan suoraan eikä kalliille kiertoajelulle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
