Lukijalta: Valtion teiden kunnossapitomarkkina on rikki
Väyläviraston ja ely-keskuksen yhteisiä hankintakäytäntöjä on välttämätöntä muuttaa siten, että pk-yritykset saavat todellisia mahdollisuuksia osallistua tarjouskilpailuihin, kirjoittavat Kari Palojärvi Metsäalan Kuljetusyrittäjistä ja Matti Mäkelä Koneyrittäjistä.
Lunta aurataan. Monin paikoin teiden talvikunnossapito on heikolla tolalla. Kuvan traktori ei liity juttuun. Kuvituskuva. Kuva: Markku VuorikariVäyläviraston tehtävänä on huolehtia valtion maanteiden kunnosta siten, että toimivat ja turvalliset kuljetukset ovat mahdollisia koko maassa kaikkina vuorokauden aikoina. Hoidettavana on muun muassa noin 78 000 kilometriä maanteitä ja noin 14 800 siltaa. Kokonaisuus on jaettu noin 80 alueeseen, joiden hoidon Varsinais-Suomen ely-keskus kilpailuttaa yleensä viisivuotisina palvelusopimuksina.
Jokin tuntuu kuitenkin olevan pielessä, koska teiden käyttäjät ja kunnossapitoa käytännössä toteuttavat kone- ja autoyrittäjät ovat tyytymättömiä nykyiseen malliin.
Ammattiliikenteen osalta ongelmaa kuvaa hyvin Skalin toteuttama barometri, jonka tulokset kertovat kasvavasta tyytymättömyydestä valtion teiden talvikunnossapitoa kohtaan. Talvikuukausina teillä liikkuminen on liian usein haastavaa tai jopa vaarallista.
Talvikunnossapidon ongelmien juurisyynä ovat liian suuret kunnossapitoalueet sekä viranomaisen toimimaton laadunvalvonta. Näiden epäkohtien seurauksena maanteiden talvikunnossapito ei vastaa tien käyttäjien ja elinkeinojen tarpeita.
Jos kunnossapitoalueet olisivat pienempiä, paikalliset kone- ja autoyrittäjät voisivat menestyä ely-keskuksen kilpailutuksissa ja hyödyntää omaa paikallisosaamistaan kunnossapidossa. Nykyisin he toimivat tyypillisesti heikoin sopimusehdoin valtakunnallisen pääurakoitsijan aliurakoitsijana pääurakoitsijan työnjohdon alla.
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista sääntelee muun muassa valtion ja kuntien viranomaisten toteuttamien hankintojen kilpailutuksia. Sitä sovelletaan myös valtion teiden kunnossapitourakoihin. Lain mukaan hankinnat on pyrittävä järjestämään siten, että pienet ja keskisuuret yritykset ja muut yhteisöt pääsevät tasapuolisesti muiden tarjoajien kanssa osallistumaan tarjouskilpailuihin.
Toteutuuko hankintalain tavoite pk-yritysten osallistumismahdollisuuksista valtion teiden kunnossapidossa? Jos kilpailutuksissa koko Suomessa pystyy osallistumaan ja menestymään käytännössä vain viisi isoa toimijaa, hankintalain tavoite ei toimi.
Kunnossapitomarkkinan kehittämiseksi on välttämätöntä muuttaa Väyläviraston ja ely-keskuksen yhteisiä hankintakäytäntöjä siten, että pk-yritykset saavat todellisia mahdollisuuksia osallistua tarjouskilpailuihin. Se ei vaadi muutoksia lainsäädäntöön. Lähinnä muutokset edellyttävät tahtotilaa.
Lisäksi näin hallituksen puoliväliriihen alla on tärkeä muistuttaa, että vaikka julkisen talouden tasapainottaminen on tärkeää, tienhoito vaatii riittävää kokonaisrahoitusta.
Kari Palojärvi
toiminnanjohtaja
Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry
Matti Mäkelä
edunvalvontapäällikkö
Koneyrittäjät ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






