Jokainen voi joutua kiusatuksi
Yleensä koulukiusaamista pidetään oppilaiden välisenä ongelmana. Myös opettaja voi olla koulukiusaaja. Kiusatulla on paha olo, siksi pienikin ystävällinen ele antaa voimia jaksaa eteenpäin. Juuri sinä voit olla se elämän lahja, jota kiusattu tarvitsee.
Kiusaamisesta ei saa vaieta, siitä kertominen on auttamista. Useimmat antavat arvoa niille, jotka asettuvat heikomman puolelle.
Meidän tulisi arvostaa niitä erittäin lahjakkaita opettajia, jotka osaavat luoda me-henkeä koko luokalle, kaikille oppilaille. Sellainen opettaja on oppilaan ja kodin kannalta oikea aarre, suorastaan kultakimpale, lahja koko yhteiskunnalle.
Kun opettaja osaa nähdä oppilaiden parhaat puolet ja kannustaa oppilasta juuri oikeassa tilanteessa, viesti menee oppilaan sisustaan positiivisina ajatuksina. Kun rakennetaan toimivaa yhteisöä, sinne tulee viestiä positiivisia asioita.
Positiivisuus tuottaa positiivisuutta: Minä olen etevä matikassa, minä soitan hienosti pianoa, minä laulan hyvin, minulla on hyviä kavereita, opettajani on ihmeellisen hyvä, minä olen hyvä urheilussa jne. Tämä on oikeastaan kylväjän ohje; sitä niität mitä olet kylvänyt.
Koulukiusaamista tapahtuu jokaisessa koulussa, myös opettaja voi joutua koulukiusaamisen uhriksi. Nuoret ovat säälimättömiä siinä suhteessa. Niinpä koulukiusaamiseen tulee puuttua jokaisella sektorilla.
Opettajan sana on painava, hänen tulee olla auktoriteetti. On tärkeää rakentaa luokkahenkeä ja ottaa selvästi kielteinen kanta koulukiusaamiseen – kaikilla sektoreilla.
Meng-tse toteaa: ”Suurin on hän joka ei menetä lastensa sydäntä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
