Ruokaostoksilla helppo parantaa työllisyyttä
Maaliskuun kaksi ensimmäistä viikkoa haastetaan jälleen kaikki suomalaiset kotimaisen ruuan kampanjaan.
Neljännen kerran järjestettävän "Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa" -kampanjan tarkoitus on herätellä kuluttajia tekemään kotimaista työllisyyttä ja ruuantuotantoa tukevia ostopäätöksiä. Samalla ruokateollisuutta herätellään kertomaan reilusti tuotteiden raaka-aineiden alkuperät.
Neljän vuoden aikana on otettu hyviä askelia eteenpäin, mutta kotimainen ruuantuotanto tarvitsee vielä lisää tekoja.
Vielä muutama vuosi sitten kaupasta oli vaikea löytää varsinkaan suuremmilta leipomoilta kotimaisista jauhoista tehtyjä leipiä. Nyt niitä löytyy jo kohtuullisen hyvin.
Myös kaupat ovat tehneet omia kotimaisuuteen nojaavia tuoteperheitä ja avoimuus alkuperämerkinnöissäkin on parantunut. Ja vihdoin jälleen perinteisen suomalaisen jälkiuunileivänkin pussissa lukee 100 prosenttia suomalaista ruista. Kiitos.
Valitettavasti edelleen löytyy myös paketteja, missä Suomen lippu tai perinnemaisema latoineen tai jussipaitoineen ei takaakaan ruuan kotimaisuutta.
Kannattaa muistaa, että pakkauksessa kyllä lukee aina, jos liha tai muut raaka-aineet ovat suomalaisia. Se on nimittäin myyntivaltti. Pelkkiin kuviin ei kannata uskoa.
Voi tuntua, että omilla valinnoilla ei ole suurta merkitystä. Mutta puhtauden ja hyvän maun lisäksi niillä on myös merkittävä työllisyysvaikutus.
Me suomalaiset käytämme ruokaan ja juomaan vuosittain yhteensä noin 22 miljardia euroa. Se on noin viidennes kotitalouksien kaikista kulutusmenoista.
Maa- ja puutarhatalous sekä elintarviketeollisuus työllistivätkin suoraan noin 130 000 henkeä. Kun ruokaketjuun lasketaan mukaan muun muassa kaupat, ravintolat ja kuljetus, nousee ruuan työllistävä vaikutus noin 300 000 henkeen.
Ainakin minusta on mukava tietää, että ostokseni kaupassa tuovat työtä Liisalle ja Pekalle navetassa ja Jormalle perunapellolla ja Aleksille meijerillä.
Suomalaisen työn liiton laskelmien mukaan Suomeen muodostuisi 10 000 uutta työpaikkaa, jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa enemmän kuussa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin.
Ota haaste vastaan ja tule yhdessä kokeilemaan, miten suomalaista ruokaa löytyy ja saa, ja millaisia haasteita kaupassa ilmenee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
