Lukijalta: Bussitkin ovat toimivaa ja vihreää joukkoliikennettä, ei vain raideliikenne
Yhteiskunnan liikenteen kehittämisen viesti näyttäytyy yksipuolisena. Näyttää siltä, että julkisen liikenteen tulisi perustua pelkästään raiteisiin.
Kirjoittaja puhuu bussiliikenteen kehittämisen puolesta. Raideliikenne ei ole ainoa vihreä valinta liikenteessä. Kuva: Jaana KankaanpääTimo-Matti Fahmy (MT 7.7.) kehoitti käyttämään maaseudulla busseja kun niitä vielä kulkee.
Nykyään vaikuttaa kuitenkin siltä, että julkinen liikenne perustuisi ja sen pitäisi perustua pelkästään raiteisiin ja jos raiteita ole lähellä, osta oma auto. Yhteiskunnan liikenteen kehittämisen viesti näyttäytyy yksipuolisena. Hallitusohjelmaankin saatiin valtavan kallis ratahanke. Espoossakin valmistui juuri kahden miljardin Länsimetro. Se pakottaa koko yhdyskuntasuunnittelun yhteen "ränniin". Bussilinjoja voi sen sijaan lopettaa ja perustaa joustavasti tarpeen mukaan uusillekin alueille.
Bussiliikenteelle ovat tiet jo olemassa ja nykyiset bussit ovat melko päästöttömiä ja kehitys menee eteenpäin. Bussit kulkevat kuin kello, kun sen sijaan radoilla pienikin häiriö kertaantuu, kunnes se mahdollinen nopeusetu bussiin häviää kuitenkin. Ja siksi muka pitää taas investoida miljardeja suurnopeusjuniin, ja niille uusiin raiteisiin. Taas unohdetaan tavallisen kansalaisen ja kuluttajan etu politikoimalla.
Taas unohdetaan tavallisen kansalaisen ja kuluttajan etu politikoimalla.
Tukiaiset eivät ole koskaan hyvä vaihtoehto, mutta eikö korkeimmalla poliittisella taholla voi miettiä joitain kannustimia maaseudulle ainakin pitemmille bussilinjoille?
Jos on tottunut junaan ja varsinkin omaan autoon, kun on ollut pakko, voivat bussit tuntua ylivoimaisen hankalilta selvittää ja käyttää kuten Fahmyn kirjoitus Somerolta osoittaa. Jostain syystä siis on unohdettu bussien joustavuus. Ehkä maaseudun joukkoliikenne meni myös osin pilalle taksiuudistuksessakin.
Sitä taksiuudistusta kuulemma lobbasi kansainvälinen taksifirma. Miksei Linja-autoliitto lobbaa tehokkaasti pitkän ja keskipitkän linja-autoliikenteen puolesta? Olisi jo valmiiksi kilpailutettukin. Olisiko juuri aloittanut liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) yhtä altis lobbaukselle kuin Anne Berner (kesk.) aikoinaan tai peräti joukkoliikenteen järkevälle kehittämiselle?
Bussiliikenne on myös aina kannattavaa ilman valtavaa suunnittelu- ja laskentakoneistoa, jos sitä vain käytettäisiin. Koska käytit viimeksi bussia?
Rafael Hellsten
uskollinen bussimatkaaja
Hämeenlinna
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




