Lietteiden keräyksestä tulossa monopoli
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päätti muuttaa lietteenkuljetuksen yksityisestä kunnalliseksi. Päätös tarkoittaa, että lietteenkuljetus siirtyy yksinoikeudella Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n kilpailuttamaksi. Tämä on siis monopoliasema.
Lautakuntaa edustaa 17 kuntaa, joista 15 oli olemassa olevan järjestelmän kannalla, eli asukas saa itse valita ja kilpailuttaa lietekaivon tyhjennyksen. Vain yksi kannatti kunnallista järjestelmää. Voisi kuvitella, että päätös olisi ollut hyvinkin selvä, mutta äänestyksessä tilanne oli 8–7 kunnalliselle. Mielenkiintoinen demokratian tulos.
Kemiönsaarella on otettu käyttöön kunnallinen järjestelmä. Olen kuullut asukkailta vain negatiivista palautetta. Tyhjennykset tapahtuvat silloin kun Lounais-Suomen Jätehuolto määrää.
Heillä on myös tarkat säännöt ja kriteerit milloin, miten ja millä hinnalla tyhjennys tapahtuu. Esimerkiksi tyhjennys on tilattava kaksi viikkoa etukäteen. Eli umpikaivojen täyttymistä pitää muistaa kurkkia tarpeeksi ajoissa, sillä jos tulee tyhjennyksen osalta kiire, niin peritään pikakuljetusmaksu.
Jos taas käy niin, ettei kaivoon olekaan kertynyt tarpeeksi lietettä, kuljetus pitää muistaa peruuttaa aikaisintaan 1–3 kuukauden sisällä. On myös mahdollista, että Lounais-Suomen Jätehuollon mielestä syy peruutukselle ei ole riittävä, jolloin he tulevat joka tapauksessa tyhjentämään kaivon. Tähän liittyy vielä paljon lisämaksuja, esimerkiksi lisäkuljetusmaksu, tyhjennysetäisyysmaksu, kuljetuskalustonsiirtomaksu, erityistoimenpidemaksu, ja poikkeustilanteen kuljetusmaksu.
Tämä on kuolinisku paikallisille pienille yrityksille. Alueet kasvavat niin suuriksi, ettei pienillä yrityksillä ole mahdollisuuksia lähteä kilpailuun mukaan. Hinnat nousevat radikaalisti, sillä jäljelle jää vain muutamia isoja yrityksiä, jotka voivat määrätä hinnat itselleen sopiviksi.
Paikalliset yrittäjät ovat palvelleet meitä moitteettomasti meidän tarpeidemme mukaan, silloin kun olemme tarvinneet.
Tämänkaltaiset päätökset edistää epätasa-arvoa yksityisille ja yrityksille, kun luodaan hallinnollisilla menettelytavoilla yhdelle yhtiölle monopoliasema.
Olen käsittänyt että tätä toimintamallia ajetaan ympäristösyistä. Kuitenkin malli tuo lisää turhia tyhjennyskertoja, eli turhaa rekkaliikennettä. Kestämätöntä ja kallista vihreää monopolia.
Henna Takatalo
yrittäjä
Lieto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
