Nyt lanta rahoiksi
Liikenteen uudistamista pohtinut työryhmä esittää, että Suomen teillä liikkuisi vuonna 2030 neljännesmiljoona sähköautoa ja 25 000 kaasuautoa. Näiden hankinnan vauhdittamiseksi esitetään 4 000 euron autokohtaista hankintahyvitystä.
Toisin kuin yleisesti kerrotaan, sähköauto ei ole päästötön. Töpselistä ladattu sähköauto aiheuttaa sähkön tuotannosta johtuen ilmastopäästön, joka on kylläkin pienempi kuin vastaavan bensiiniauton päästö. 250 000 sähköauton päästösäästö on vajaa puoli miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuosittain.
Jos nämä sähköautot ladataan julkisista latauspisteistä ja kyseessä on alle puolen tunnin pikalataus, tarvitaan ydinvoimalan verran sähkötehoa.
Kuka rahoittaa siirtojohdot, kuka latausasemat? Ja jos lataus osuu juuri päivän korkeimman kulutuksen aikaan, mistä se autojen tarvitsema lisäsähkö varsinkin talvisin ostetaan?
Kotieläinten lannasta voidaan tuottaa niin paljon uusiutuvaa metaanikaasua, että sillä saataisiin liikenteeseen täysin päästöttömiä kaasuautoja kymmenkertaisesti työryhmän esittämä määrä. Saatava päästösäästö olisi noin miljoona tonnia hiilidioksidia. Puolet tästä olisi liikenteen, puolet maatalouden säästöjä.
Tämä saavutetaan vain ja ainoastaan tilakohtaisilla biokaasun tuotanto- ja jakelupisteillä.
Erään saksalaisen valmistajan pieni kaasuauto on 12 000 euroa vastaavaa sähköautoa halvempi. Kaasuautoilla saadaan siis sähköautoihin verrattuna kaksinkertainen ilmastohyöty ja se kolme miljardia euroa halvemmalla.
Maatalous saa vuosittain parin sadan miljoonan lisätulot kaasun myynnistä, ja pakolliseksi tuleva lannan käsittely tulee samalla hoidettua.
Vain Itämeren sinilevä kärsii, kun sen tarvitsemat lannan ravinteet jäävät pelloille satoa lisäämään.
Olavi Toukonummi
Salo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

