Ostanko hymy- vai hapannaamalta?
Sari Penttinen: ”Oiva on kaupoille ja ravintoloille mahdollisuus osoittaa toimintansa laatu.”Kauppojen ja ravintoloiden elintarvikevalvontatiedoista tulee julkisia. Mahtavaa, sanon minä. Päivittäistavarakauppa ry:n mielestä ei niin mahtavaa, se pelkää myymälöiden eriarvoista kohtelua. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran koordinoima elintarvikevalvontatietojen julkistamisjärjestelmä perustuu elintarvikelainsäädännön nykyisiin säännöksiin, mitään lisävaatimuksia ei ole tulossa.
Mihin sitten perustuu pelko eriarvoisuudesta? Kuntien terveystarkastajat ovat keskeisessä roolissa ja heidän välillään saattaa toki olla eroja säännösten tulkinnassa. Mutta olenko liian sinisilmäinen, jos ajattelen, että mitään pelättävää ei pitäisi olla, jos ravintolassa tai kaupassa toimitaan vaatimusten mukaisesti? Ovathan terveystarkastajat tehneet tarkastuksiaan jo tätä ennenkin, aiemmin tietoa näiden tarkastusten tuloksista ei vain ole herunut kuluttajille. Paitsi siinä tapauksessa, että paikka on jouduttu sulkemaan.
Oiva-raportteja aletaan julkaista internetissä toukokuun aikana. Sisäänkäyntien yhteyteen hymynaamat ilmestyvät viimeistään ensi vuoden alussa. Oiva-hymynaama -asteikko perustuu yleiskuvauksiin. Oivallinen hymynaama on kaikkein paras, mikä tarkoittaa, että paikassa toimitaan vaatimusten mukaisesti. Hapannaaman, eli huonon arvosanan saa paikka, missä elintarviketurvallisuutta vaarannetaan.
Hymynaamojen sijaan olisin kannattanut esimerkiksi kirjaimiin perustuvaa arvosteluasteikkoa. Hymynaamat tuntuvat jotenkin turhan lapsekkailta. New Yorkin kaupungin noin 20 000 ravintolassa on ollut vuodesta 2010 lähtien sisäänkäynnin luona tieto paikan hygienitasosta. Parhaat paikat saavat A:n, kaikkein huonoimmat paikat ovat C:n paikkoja.
Vuonna 2011 New Yorkin ravintoloista lähes 70 prosenttia sai A:n. B annettiin 15 prosentille paikoista ja C:n sai 4 prosenttia. Ravintoloista 12 prosenttia odotti tarkastuksen jälkeistä luokitusta tai yritti korottaa saamaansa arvosanaa. Kyllä minä käyn syömässä esimerkiksi sushia mieluummin A:n kuin B:n paikassa, C:tä en sushin kohdalla edes harkitsisi.
Minusta ravintoloiden ja kauppojen tulisi nähdä Oiva mahdollisuuten osoittaa toimintansa laatu. En myönnä olevani hygieniahysteerikko, mutta kyllä Oivan hymynaamat todennäköisesti ohjaavat valintojani. Miksi valitsisin paikan, missä kuluttajien terveydestä ja elintarvikehygieniaan liittyvistä säännöksistä ei jakseta välittää?
Oiva leikkaa myös huhuilta siivet. Aina silloin tällöin kuulee tarinoita niin sanotuista huippuravintoloista, joiden keittiöt ovat hygienialtaan kaikkea muuta kuin huippuja, huhujen mukaan. Ja jos on Jyrki Sukulan Kuppilat kuntoon -ohjelmaan uskomista, ihan tavallisissakin ravintoloissa on työsarkaa. Televisiossa nähdyt ravintolat ovat lähteneet ohjelmaan vapaaehtoisesti, entäpä ne, jotka eivät missään nimissä halua päästää ketään ulkopuolista keittiöönsä? Ainahan voi parantaa ja korjata virheensä, jos tarkastuksissa löytyy korjattavaa, muistuttaa Evira.
Vielä kun saataisiin aikaiseksi käytäntö, jolla asiakkaiden antama palaute kaupan tai ravintolan asikaspalvelusta saataisiin näkyviin sisäänkäyntien yhteyteen, olisi kuluttaja vielä enemmän kuningas.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
