Lukijalta: Päätöksen itäradasta perustuttava faktoihin
Rakennetaan ratoja faktojen ja asiantuntija-arvioiden perusteella, ei mielikuvien voimalla, kirjoittaa kunnallisneuvos Arto Seppälä.Itäradan väitetään nopeuttavan yhteyksiä Kuopiosta Helsinkiin jopa tunnilla (MT 14.4.). Valitettavasti lähes 3 miljardia euroa maksava itärata Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin ei lyhennä matka-aikaa kuin 13 minuutilla. Hyötysuhde on äärimmäisen heikko!
Keskustelussa jylläävät yhä mielikuvat, eikä tutkimuksilla ja tiedolla ole ollut jalansijaa, kun itäisen suunnan uusia ratayhteyksiä on viety eteenpäin. Muun muassa Porvoo–Kouvola-linjausta markkinoidaan lauseilla ”Itärata yhdistää puolet Suomea” tai ”Itärata tuo nopeat yhteydet koko Itä-Suomeen”. Matka-aikojen luvataan nopeutuvan 30–37 minuuttia Itä-Suomesta.
Nämä väitteet ovat mielikuvia, ei tutkittua tietoa. Valitettavasti Itä-Suomen maakunnat on harhautettu tällä suunnitelmalla. Maakuntien kunnat ovat taloudellisissa ongelmissa ja nyt ne ovat sitoutuneet merkittäviin suunnittelukustannuksiin.
Väyläviraston 27.5.2020 valmistuneessa selvityksessä on selkeästi todettu, että nykyisten ratojen kehittäminen on yhteiskuntataloudellisesti kannattavin vaihtoehto. Uusien yhteyksien osalta tarkastelusta oli ilman mitään perusteluja jätetty pois itäisten yhteyksien kannattavin vaihtoehto eli Lahti–Heinola–Mikkeli-yhteys.
Aiemmasta 28.2.2019 tehdystä Väyläviraston selvityksestä ilmeni, että Lahti–Heinola–Mikkeli-rata olisi uusista itäisistä yhteyksistä kokonaistaloudellisesti edullisin ja lyhentäisi eniten matka-aikaa Helsingistä Kuopioon. Heinola-vaihtoehdossa ei tarvitse odotella kalliin lentoradan toteutusta, jonka valmistumisajankohta on hämärän peitossa. Kouvola-vaihtoehto vaatii sen rakentamista.
Lahti–Heinola–Mikkeli-radalla matka-ajat nopeutuisivat 40–56 minuuttia. Pietarin- ja Venäjän-liikenneyhteydet jäävät kymmeniksi vuosiksi unholaan. Aika-kustannushyötylaskelmassa Lahti–Heinola–Mikkeli oli ylivoimainen, samoin liikennekustannussäästöissä sekä kustannus-hyötylaskelmassa. Sen pudottaminen pois vertailusta ei siis perustu asiantuntija-arvioihin.
Lahden, Heinolan ja Mikkelin kaupunkien ja näiden seutukuntien elinvoima ei lisäänny millään mittarilla Porvoo–Kouvola-itäradan toteutuessa. Hanke ei myöskään vahvistaisi tasapuolista yhteiskunnallista elinvoiman kehittämistä Etelä-Savon, Pohjois-Savon tai Kainuun maakunnissa.
Miljardiluokan verorahoilla kustannettavia ratahankkeita ei saa perustella kuntien huutoäänestyksellä. Valtion tulisi rahoittaa suunnittelukustannukset.
Arto Seppälä
Kunnallisneuvos
Mikkeli
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




