Vilppiä myös tuulivoimatesteissä
Testimanipulaatioita eli lopputulokseen vaikuttamista vilpillisin keinoin, on tullut julki viimeaikoina runsaasti. Volkswagenin päästöhuijaus, Nokian-renkaiden parannellut testirenkaat ja nyt Wärtsilän merimoottorien kulutusmittaukset. Nämä eivät yllätä.
Mittausten ja takuuarvojen sorvaaminen sopiviksi, on ollut tuulivoima-alan erikoisosaamista jo pitkään. Manipulaatiolla haetaan markkinaosuuksien kasvua ja taloudellista voittoa, sen yleisyys ei tee siitä sen hyväksytympää.
Mitä Volkswagen teki kun jäi kiinni päästöhuijauksesta? Pyysi anteeksi kuluttajilta ja aloitti vilpillisten tuotteiden korjaamisen.
Mitä tuulivoima-ala tekee, kun melu ylittää mallinnetun ja luvatun tason? Ei mitään. Toiminta jatkuu ja hyrrä pyörii. Tästä on jo monia surullisia esimerkkejä Suomesta.
Testit ja mittaukset tehdään uusille tuotteille, oli kyse sitten renkaasta, autosta tai tuulivoimalasta, ominaisuudet muuttuvat käytön myötä. Kuluminen ja ikääntyminen heikentävät ominaisuuksia. Pito heikkenee, kulutus nousee ja äänen lähtötaso kasvaa.
Renkaat on helppo vaihtaa, mutta miten se tuulivoimala takapihalla?
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
