Missä kaasuautot? Tässä vastaus
Pääministeri kruisailee häkäpönttöautolla ja on myöntänyt, ettei se ole nykyaikaa.Kaasuautot, joita pitäisi myydä Suomessa täyttä häkää, ovat valmistajien varastoissa yhtä edullisina kuin normaaliautot, edullisempina kuin dieselautot. Markkinoilla on 17 eri merkkiä, joilla on kaasu- ja bensavalmius.
Suurin kompastuskivi on meidän erinomainen hallituksemme, joka ei ole tehnyt asian eteen yhtään mitään. Pääministeri kruisailee häkäpönttöautolla ja on myöntänyt, ettei se ole nykyaikaa. Ei todellakaan, klapit kuuluvat takkaan. Liikenneministerin visiot ovat mahtavat mutta suhdeluvut täysin metsässä.
Jos viranomaiset antaisivat enemmän porkkanaa ja vähemmän keppiä, kuten muissa Pohjoismaissa, uskon, että vuoteen 2025 mennessä Kehä kolmosen sisäpuolella ja kaupungeissa suhisisi 40 000 sähköautoa ja koko maassa 200 000 kaasu- tai bensaetanoliautoa.
Nyt pitää perustaa yksityisiä yrityksiä, jotka rakentavat kaasulaitoksia sopivien välimatkojen päähän. Raaka-aineista ei luulisi olevan pulaa, kun keskitetään kaikkien eläinten lannat ja vihermassat samaan reaktoriin.
Siinä prosessissa hajutkin katoavat, ja se mikä jää, on parasta biokaasua ja erittäin hyvää maanparannusainetta. Sen luulisin kelpaavan luomumaille.
Oma kokemukseni kaasuautoilusta pari vuotta sitten oli huikea. Tankkasin autoni Jepuan kaasuasemalta ja ajoin Keski-Suomeen Erkki Kalmarin kaasuasemalle Laukaalle. Välimatka oli 300 kilometriä ja kustannus 19 euroa.
Jonkin ajan jälkeen Trafi muistutti minua aivan järjettömällä käyttöveromaksulla. Kyseessä oli Opel Zafira 1,6. Sen laitoin hyvin äkkiä kiertoon.
Nyt vaaditaan hallitukselta – jolla on kaksi vuotta aikaa – enemmän tekoja ja vähemmän vatulointia. Niin alkavat banjot soida ja paska lakkaa haisemasta.
Raimo Haapamäki
Rekipellon Biotalouden puheenjohtaja
Vöyri
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

