Julkisia palveluja ajetaan raiteiltaan
Sopivaa kalustoa Suomen rautateille löytyy Lokakuun rautateiltä.Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on onnistunut suututtamaan junaliikenteen supistamispäätöksillään maakuntien asukkaat, oman puolueensa kansanedustajat ja opposition.
Junaliikenteen supistusten lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt useiden lentokenttien lakkauttamista. Ministeriön mukaan Suomeen tulisi saada kymmenen hyvin toimivaa kenttää. Jos suunnitelma toteutettaisiin, niin yli puolet nykyisistä maakuntakentistä lopetettaisiin. (MT 2.10.)
Junavuorojen karsinnan taustalla on hallitusohjelmaan kirjattu 12,3 miljoonan euron suuruinen leikkaus ostoliikenteestä. Maakuntakenttien lakkautussuunnitelmien perusteena on, että lentokenttiä hallinnoiva Finavia tukee maakuntakenttiä noin 30 miljoonalla eurolla vuodessa.
Lakkautettavat junavuorot on tarkoitus hiljaisimmilla reiteillä korvata "markkinaehtoisesti" linja-autoilla. Lisäksi Berner väläyttää mahdollisuutta, että kilpailu junaliikenteessä vapautettaisiin jo ensi keväänä. Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) mukaan nyt lakkautettaville reiteille on tiedossa toimijoita, jotka aloittavat liikennöinnin.
Yksi todennäköinen toimija on linja-autoliikenteessä kilpailukykynsä osoittanut Onnibus.
Uusien toimijoiden ongelmaksi saattaa muodostua se, että muualla käytettävä kalusto ei sovi Suomen raidevälille. Sopivaa kalustoa Suomen rautateille löytyy Venäjän valtion omistamalta Lokakuun rautateiltä, koska Venäjällä on sama raideleveys kuin Suomessa.
Kilpailu sallittaisiin kuitenkin vain niillä reiteillä, joilla VR:llä ei ole henkilöliikennettä. Kokonaan henkilöliikenne on näillä näkymin vapautumassa kilpailulle vuoden 2025 alussa.
Kilpailun avaaminen ei välttämättä johda yhteiskunnan tuen vähentymiseen. Esimerkiksi Ruotsissa yhteiskunnan tuki raideliikenteelle on vuonna 2011 tapahtuneen kilpailun vapautumisen jälkeen kasvanut.
Vaikka VR:llä on raideliikenteessä monopoli, on kilpailu matkustajista jo nyt kovaa. VR aloitti kuukausi sitten yt-neuvottelut enintään 570 työntekijän vähentämiseksi. Jo aikaisemmin VR ilmoitti lippujen hintojen alentamisesta.
VR:n vaikeuksien taustalla on vuosi sitten vapautunut linja-autoliikenne. Suurten kaupunkien välillä liikennöivä Onnibus on onnistunut houkuttelemaan matkustajia erittäin halvoilla hinnoilla. Kilpailua ei kuitenkaan voi suoraan syyttää junavuorojen lakkauttamisesta, koska lakkautusuhan alla olevilla reiteillä kilpailua linja-autoliikenteen kanssa ei varsinaisesti ole.
Kilpailun lisääntyminen joukkoliikenteessä on periaatteessa tervetullutta. Vaikuttaa siltä, lippujen halpeneminen on lisännyt julkisen liikenteen kokonaismatkustajamäärää.
Joukkoliikenteen muutos koskettaa erityisesti maaseutua ja haja-asutusalueilla asuvia. He eivät hyödy alentuneista lippujen hinnoista, koska julkista liikennettä ei ole. Kilpailu keskittyy suurten kaupunkien väliseen liikenteeseen, eikä VR:llä ja linja-autoyrityksillä ole enää varaa ylläpitää heikommin kannattavia reittejä.
Näyttää siltä, että nykyisellä hallituksella ja hallinnolla on kova halu lisätä kilpailua kansalaisten kannalta elintärkeissä toiminnoissa. Koska on esimerkiksi Yleisradion yksityistämisen vuoro? Työ- ja elinkeinoministeriön uusi kansliapäällikkö Jari Gustafsson vapauttaisi kauppojen aukioloaikojen lisäksi apteekit, taksit, postit ja Alkot. (MT 2.10.)
Päättäjien pitää kilpailua ja vapautta lisätessään muistaa, että vapauteen liittyy olennaisena osana vastuu. Hallitus vastaa siitä, että kansalaisia kohdellaan tasa-arvoisesti ja tärkeitä palveluja on saatavilla kohtuullisen matkan päästä myös haja-asutusalueilla. Tätä vastuuta ei voi kilpailuttaa.
Hallituksen tavoitteena on parantaa reippaasti Suomen kilpailukykyä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että kaikki voimavarat otetaan käyttöön. Tämä ei onnistu, jos osa maata jätetään elintärkeiden palvelujen ulkopuolelle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

