Kauppa heräsi vastuuseen
Oleellista on, yltääkö kotimaisen ruuan noste myös tuottajahintoihin.Maatalouden hintakriisi on pitänyt viime vuodet viljelijät ja kaupan napit vastakkain. Viljelijät ovat kokeneet, että kauppa kilpailuttaa heidät hengiltä. EU:n ylijäämien halpatuonti sekä sen aiheuttama raaka hintakisa on tuottajien keskuudessa koettu epäreiluna ja loukkaavana. Kauppa kokee vain reagoineensa markkinamuutoksiin.
Tänä vuonna ruokakauppa on nostanut kotimaisuuden myyntivaltiksi, mikä kertoo myös vastuullisuudesta. K-ketju avasi pelin Tuottajalle kiitos -kampanjallaan. Nyt S-ryhmä seuraa nostamalla kotimaisuutta ruokatarjonnassaan (MT 5.12.). Suomi-ruoka korostuu myös Lidlin mainonnassa. Kauppa ansaitsee pisteet suunnanmuutoksesta. Viljelijöille oleellista on, heijastuuko muutos myös tuottajahintoihin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
