Teiden huono kunto on turvallisuusriski
Koska ammattiautoilijat kokevat, että tiestön huono kunto on johtanut vaaratilanteisiin, ei satunnaisilla tienkäyttäjien tilanne ole ainakaan helpompi.
Traficomin maantieverkon kuntoa koskevasta tilannekuvan mukaan maanteiden korjausvelka jatkoi viime vuonna kasvuaan. Kuva: Jarkko SirkiäSuomen Kuljetus- ja logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometri kertoo sen, minkä monet teidenkäyttäjät ovat huomanneet: Tiet ovat huonossa kunnossa. Barometri mukaan kuljetusyrittäjät kokevat tiestön jopa turvattomaksi työympäristöksi (SKAL 25.6.).
SKALin toimitusjohtajan Anssi Kujalan mukaan kyselystä käy selväksi, että teiden huono kunto on kasvava ja vakava ongelma, joka haastaa jokaista tienkäyttäjää. Kujalan mielestä tiestöön tarvitaan merkittäviä satsauksia jo ensi syksyn budjettiriihessä.
Tiestön rahoitus on ollut SKALin mielestä koko 2000-luvun alimitoitettua. Teiden kunnon pitkään jatkunut heikentyminen selviää myös Traficomin maantieverkon kuntoa koskevasta tilannekuvasta. Sen mukaan tienkäyttäjien tyytyväisyys pääteiden kuntoon on heikentynyt vuoden 2010 jälkeen selvästi (Traficom 13.11.2023).
Tilannekuvan mukaan maanteiden korjausvelka jatkoi viime vuonna kiintyvää kasvua alhaisen rahoitustason ja nousseiden kustannusten takia. Viime vuoden lopussa korjausvelan arvioitiin olevan noin 2,55 miljardia euroa.
Viime vuoden lopussa korjausvelan arvioitiin olevan noin 2,55 miljardia euroa.
Usein julkisuudessa puhutaan valtion tai kuntien omistamista teistä, mutta yli kolme neljäsosaa Suomen teistä on yksityisteitä. Niiden varrelta lähtee valtaosa metsäteollisuuden puukuljetuksista ja elintarviketeollisuuden raaka-aineista.
Huhtikuussa SKAL ja yksityistietä edustava Suomen Tieyhdistys vaativat tiestön korjausvelan hoitamiseen 300 miljoonan euron vuosittaista panostusta, koska rapistuva tiestö syö yritysten kilpailukykyä. Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi muistutti, ettei tiestö kestä enää leikkauksia.
Kuljetusyrittäjien mielestä teiden huonon kunnon lisäksi myös liikenneturvallisuus on heikentynyt. Kyselyyn vastanneista lähes 60 prosenttia oli tästä mieltä. Turvallisuutta heikentäviksi tekijöiksi katsotaan esimerkiksi älylaitteet ja kevyet sähköajoneuvot.
Koska ammattiautoilijat kokevat, että tiestön huono kunto on johtanut vaaratilanteisiin, ei satunnaisilla tienkäyttäjillä tilanne ole ainakaan helpompi. Tienpitoon käytettävät rahat on suunnattava ensisijaiset olemassa olevan tiestön pelastamiseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


