Tunnin junan matkaan Turkuun tuli lisää mutkia
Komission kielteisen päätöksen ja sen perusteluiden jälkeen Länsiradassa mukana olevien kuntien päättäjät joutuvat aikaisempaakin vaikeamman päätöksen eteen.
Salo joutuu muiden Länsirata Oy:ssä olevien kuntien kanssa ottamaan kantaa ratahankeen rahoitukseen sen jälkeen, kun EU-komissio torppasi yhtiön tukihakemuksen. Kuva: Sanne KatainenHallituksen liikennepoliittinen kärkihanke Länsirata eli niin sanottu Tunnin juna Helsingistä Turkuun koki tällä viikolla kovan kolauksen, kun hanke jäi ilman EU:n tukea. Junayhteyden kehittämisen hankeyhtiö Länsirata haki rahoitusta reilut 176 miljoonaa euroa. Ilman rahaa Suomi ei jäänyt. Euroopan komissio myönsi 11 hankkeelle 39,11 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta.
Komissio perusteli Länsiradan jäämistä ilman rahoitusta sillä, että hanke on rahoituksellisesti tai taloudellisesti kestämätön. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) tulkitsee päätöstä siten, että hankeen rahoituksen lisäksi komission epäilee koko ratahankeen kannattavuutta. (kl.fi 17.7.)
Vaikka valtiovalta on Ranteen mukaan tehnyt töitä rahoituksen saamiseksi, näkee hän hankkeessa parannettavaa. Hänen mukaansa EU tulkitsee yhtiömuotoisen hankkeen epävarmemmaksi verrattuna siihen, että se olisi suoraan valtion Väyläviraston hanke.
Nykyisessä taloustilanteessa ei ole helppoa lähteä mukaan kannattamattomaan hankkeeseen.
Vaikka EU-rahoitusta ei nyt tullutkaan, hanke tuskin katuu ainakaan pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen toimesta. Erityisesti päähallituspuolue kokoomus on sitoutunut hankkeeseen. Myös Ranne muistuttaa, että Länsiradasta on sovittu hallitusohjelmassa. Lisäksi hallitus päätti äskettäin, että valtio sitoutuu rahoittamaan hanketta tässä vaiheessa 400 miljoonalla eurolla, jos kunnat sitoutuvat vastaavaan summaan.
Komission kielteisen päätöksen ja sen perusteluiden jälkeen Länsiradassa mukana olevien kuntien päättäjät joutuvat aikaisempaakin vaikeamman päätöksen eteen. Niiden pitää päättää osaltaan osallistumisesta hankeen rahoitukseen. Länsirata Oy:ssä osakkaana ovat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi. Niiden pitäisi sopia syksyn aikana kuntien väliset rahoitusosuudet.
MT:n kesäkuussa teettämään mielipidetutkimukseen vastanneista 64 prosenttia halusi kuopata Tunnin junan lopullisesti ja 17 prosenttia oli toista mieltä (MT 28.6.). Erityisesti nykyisessä taloustilanteessa ei ole helppoa lähteä mukaan kannattamattomaan hankkeeseen, jonka kokonaiskustannukseksi arvioidaan kolmesta neljään miljardia euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





