WWF kalakaupoilla
”WWF:stä on tullut ammattikalastajille kirosana.”Maailman luonnonsäätiö WWF:stä on tullut kirosana Suomen merialueiden ammattikalastajien keskuudessa. WWF:n toiminta on sekoittanut kalamarkkinat tavalla, joka uhkaa tehdä lopun muutoinkin vaikeuksissa olevasta elinkeinosta.
WWF asetti keväällä Itämeren villin lohen sekä vaellussiian uhanalaisten ja siksi vältettävien lajien listalle. Listauksen perusteet ovat kyseenalaiset, mutta vaikutukset dramaattiset: kauppa pudotti kalalajit myynnistä, minkä seurauksena niiden hinta kalastajille romahti.
Kalastaja saa nyt lohesta ainoastaan pari euroa kilolta, kun hinnan pitäisi elinkeinon edustajien mukaan liikkua 5–10 euron välillä (MT 20.8.).
Lohisaaliita on kyetty parantamaan sekä merialueilla että pohjoisissa joissa muun muassa saaliskiintiöiden avulla. WWF:n boikotti ei vähennä kalastusta, mutta tekee siitä taloudellisesti mahdotonta.
WWF on vahva poliittinen vaikuttaja, eikä sen mielipiteitä vastaan hyökkääminen ole yritysten kannalta viisasta. Monia hyviä asioita ajavan järjestön pitäisi kuitenkin huolehtia tarkasti uskottavuudestaan, jos se mielii säilyttää vaikutusvaltansa.
Pari vuotta sitten tehty saksalaisdokumentti paljasti, kuinka WWF saa vuosittain 100 000 euroa tukea maailman suurimmalta kalanviljely-yritykseltä Marine Harvestilta. Muun muassa Chilessä kalaa kasvattava norjalaisyritys saa puolestaan käyttää WWF:n logoa markkinoinnissaan.
Nyt ulkopuolisesta näyttää siltä, että WWF on kalastussuosituksillaan ajautunut osaksi kansainvälistä kalabisnestä. Ammattikalastajien vaikeudet Suomessa palvelevat WWF:n merkillään siunaamaa lohenkasvatusta Norjassa ja Chilessä.
Uhanalaiseksi käynyt suomalainen ammattikalastaja tarvitsisi WWF:n suojelua kipeämmin kuin chileläinen kassilohi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
