Talous

Viking Glory on virstanpylväs laivayhtiöiden muuten vaikeana vuotena – erilainen vesillelasku Kiinan Xiamenissa koittaa tiistaina

Viking Linen lippulaiva saa vihdoin vettä kölinsä alle. Koronan ja karanteenien vuoksi ei Suomesta lähde juurikaan juhlaväkeä paikan päälle. Varustamo striimaa neitsytmatkan laituriin.
Viking Line
Viking Glory käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua. Noin 222 metriä pitkä alus lasketaan vesille ja siirretään laituripaikalleen huomenna tiistaina Xiamenin XSI:n telakalla.

Viking Linen uusi lippulaiva Viking Glory lasketaan vesille huomenna 26. tammikuuta XSI:n telakalla Kiinan Xiamenissa. Suuria juhlallisuuksia ahvenanmaalaisvarustamo ei järjestä paikan päällä koronapandemian tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi.

Viking Linelle vesillelasku on merkittävä virstanpylväs muuten vaikeana vuotena laivayhtiölle. 222,6 metriä pitkä ja 922 hytin Glory aloittaa liikennöinnin suunnitelmien mukaan ensi vuoden alussa Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä.

Viking Line striimaa asiakkailleen ja uudisaluksesta kiinnostuneiile Viking Gloryn aivan ensimmäistä matkaa kuivatelakalta laituripaikalle. Samalla näytetään ensimmäistä kertaa virtuaalinen kierros laivalla.

Striimausta voi seurata verkossa suorana 26. tammikuuta klo 12 Suomen aikaa täällä. Ohjelmaan sisältyy paneelikeskustelu, johon osallistuvat varustamon toimitusjohtaja ja projektin henkilökuntaa, muun muassa aluksen projektipäällikkö ja kapteeni.

Viking Line kertoo uuden ilmastoystävällisen aluksen herättäneen kiinnostusta.

Uusi Viking Glory on suurempi kuin ympäristöpioneeri Viking Grace, mutta siitä huolimatta sen lasketaan kuluttavan noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta ja siten olevan yksi maailman energiatehokkaimmista aluksista.

Energiaoptimointi ja ympäristöystävälliset ratkaisut on huomioitu koko projektin ajan. Ympäristötekniikan yksityiskohtiin ja innovatiiviseen sisustukseen merkittävinä pohjoismaisina yhteistyökumppaneina osallistuvat esimerkiksi Wärtsilä, ABB Marine, Koncept, Climeon, Kone, Deltamarin, Almaco, Evac, Pointman ja Projektia.

"Viking Glory ilmentää Viking Linen uskoa Itämeren matkailun valoisaan tulevaisuuteen. Avainsanat ovat vastuullisuus, energiatehokkuus ja innovatiivinen pohjoismainen muotoilu. Viking Glory on syntynyt tiiviissä yhteistyössä suomalaisten ja pohjoismaisten kumppanien kanssa", sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo laivan rakennustöiden etenevän nyt hyvin. Alus luovutetaan loppuvuonna tilaajalleen.

Paikan päälle Kiinaan olisi ollut Boijer Svahnströmin mukaan melkein mahdotonta lähteä vesillelaskuun. Karanteenit olisivat olleet kolme viikkoa karanteenia.

"Muuten olisin itse ollut siellä nyt, mutta ei onnistunut."

Alun perin alus piti saada valmiiksi Xiamenin telakalla Kiinassa kesäksi 2021. Koronan ja matkustusrajoitusten vuoksi laivan myöhästymisestä ei ole haittaa, päinvastoin. Uusi alus tuo varustamolle yleensä asiakaspiikin, kuten toi myös vuonna 2013 liikennöinnin Turku–Tukholma-reitillä aloittanut Viking Grace.

Fakta, Viking Glory:

• Alus toimitetaan vuoden 2021 lopussa

• Arvioitu liikennöinnin aloitus vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä

• Matkustajakapasiteetti 2 800

• 922 hyttiä

• Miehistöä noin 200 henkeä

• Pituus 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia

• Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä

• Jääluokka 1 A Super

• Polttoaine LNG (nesteytetty maakaasu)

• Rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:n telakalla Kiinassa

• Yhteistyökumppanit: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman, Deltamarin ym.

Lue lisää

Viking Line vie jo toisen karille ajaneen aluksensa korjattavaksi Naantaliin – vahingot pelättyä pienempiä

Amorella hinattiin satamaan – lautalla on edelleen kymmenittäin rekkoja ja henkilöautoja

Karille ajanut Amorella määrä siirtää huomenna satamaan Ahvenanmaalla

Amorellan karilleajon syy ei ole selvillä, Otkesin mukaan viitteitä teknisestä viasta ei ole – laivaan tuli vettä sisälle