Suomalaiset elintarvikejätit pyrkivät mukaan vegebuumiin - "Kasvipohjaisten tuotteiden markkinat kasvavat maailmanlaajuisesti"
Kuluttajat kysyvät kasvisproteiinituotteita, ja niitä kehittävät uutuustuotteiksi myös elintarviketeollisuuden isot konsernit.
Vegebuumi kiinnostaa elintarvikeyhtiöitä. Valio on muun muassa laajentanut Oddlygood-tuoteperheensä valikoimaa. Kuva: Riitta MustonenMeijerikonserni Valio toi toukokuussa markkinoille kaurapohjaisen Oddlygood-tuoteperheen jatkoksi juustotyyppisen kasvipohjaisen Veggien. Oddlygood kaurajuoman ja jogurtinomaisen kaurapohjaisen gurtin Valio lanseerasi kauppoihin helmikuussa 2018. Yhtiö myy kasvipohjaisia tuotteita Suomen lisäksi Ruotsissa ja Venäjällä.
"Kasvipohjaisten tuotteiden markkinat kasvavat maailmanlaajuisesti. Myös kilpailu kiristyy: Se on selvää, kun katsoo (kaupan) hyllyjä Suomessa, kilpailijoita on tullut lisää", arvioi Valion kasviperäisten tuotteiden kategoriapäällikkö Reetta Tikanmäki.
Valio ei raportoi erikseen kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä ja kannattavuutta.
Raision kasvipohjainen brändi on Muru-kaurajauhis. Tuoteperhe kuuluu myös Elovena-brändin piiriin osana Terveelliset elintarvikkeet -liiketoimintayksikköä. Muru-tuotteita ovat kaurajauhispyörykät.
Raisio rakentaa parhaillaan kasvipohjaisia tuotteita kehittävää ja valmistavaa tehdasta Raisioon. " Suomen elintarviketeollisuuden viime vuosien mittavimpia investointihankkeita" kuvasi Raisio vuonna 2021 tuotannon aloittavaa investointiaan. Kasvipohjaiset lisäarvotuotteet ovat Raision uuden strategian ytimessä.
Fazer-konserni kertoi kesäkuussa ostavansa kouvolalaisen Kaslinkin, joka toi kaksi vuotta sitten markkinoille kaurapohjaiset Aito-tuotteet. Yrityskauppa edellyttää kuluttaja- ja kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kaupan toteutuessa Kaslink siirtyy osaksi osaksi Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-aluetta.
Kasvisproteiinituotteiden buumissa on myös ylilyöntiä. Kasvisproteeiinia tuodaan Suomeen myös Yhdysvalloista: amerikkalainen herneproteiinipihvi Beyond Meat on saanut tilaa ainakin S-ryhmän hyllyiltä. Vertailun vuoksi: lihaa jäljittelevän jenkkikasvispihvin kilohinnalla saa noin kolme kiloa naudan jauhelihaa.
Toukokuussa Nasdaq-pörssiin listautuneen Beyond Meatin markkina-arvo on noin yhdeksän miljardia dollaria, noin 8,2 miljardia euroa. Analyytikot ennustavat yhtiön myyntien koko vuodelta olevan 205 miljoonaa dollaria (186 miljoonaa euroa) – ja tuloksen jäävän noin 10 miljoonaa dollaria tappiolle.
Alkutuotantoa lähellä liiketoimintaansa harjoittava säkyläläinen pörssiyhtiö Apetit odottaa kasviksista niin ikään uutta kasvua: yhtiö on kehittänyt rypsiproteiini-ingredientin, jonka koostumukselle ja valmistusmenetelmälle se sai patentin Suomessa elokuussa. Apetit odottaa saavansa uuselintarvikeluvan ensi vuoden alussa. Tappiollisen tuoretuoteliiketoimintansa Apetit myy ruotsalaiselle kilpailijalleen Greenfood AB:lle.
Apetitin toimitusjohtajuuden jättänyt ja yhtiön puolivuotiskatsauksen esitellyt Juha Vanhainen hämmästeli aiheesta Beyond Meatin markkina-arvostusta. Hän vertasi sitä amerikkalaiseen sähköautovalmistajaan: "Ruokatalojen Tesla."
Lue lisää: Lässähtikö kasvisbuumi? – Härkiksen ja nyhtiksen valmistajien myynti kääntyi laskuun
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
