Joulukauppaan odotetaan pientä kasvua – alkuviikon päivät ovat kaupalle vuoden kiireisimmät
Kiertokauppa eli käytettyjen tuotteiden ostaminen näyttää olevan lisääntymässä myös joululahjahankinnoissa.Vaikka uutiset taloudesta ovat olleet viime aikoina varsin synkkiä, joulukauppaan uskalletaan odottaa pientä kasvua.
”Sellaiset varovaisen positiiviset odotukset ovat kaiken kaikkiaan kaupankäyntiin. Ja uskotaan vähän vilkkaampaan joulukauppaan kuin viime vuonna”, sanoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto STT:lle.
Odotusten takana ovat liiton aiemmin tekemä ennuste, tunnelmat kentältä sekä joulun alla tehdyt erilaiset kyselyt. Esimerkiksi Lähi-Tapiolan kyselyn mukaan suomalaiset aikovat käyttää jouluun tänä vuonna 460 euroa, mikä on 40 euroa viimevuotista enemmän.
Luoto huomauttaa, että joulukauppa on laajentunut yhä enemmän myös marraskuulle. Vaikka marraskuun myynnistä ei ole vielä tarkkoja lukuja, viitteitä on, että se näyttää viimevuotista paremmalta.
Joulukaupassa näkyy myös jatkuva verkkokaupan kasvu. Kaupan liitto toivoo, että verkkokauppa vilkastuisi nykyistä enemmän erityisesti Suomessa toimivilla yrityksillä.
”Myös suomalainen verkkokauppa kasvaa. Mutta valitettavasti Tullin ennakkotietojen mukaan kiinalainen verkkokauppa tulee kasvamaan tänä vuonna huomattavan paljon nopeammin”, Luoto sanoo.
Hänen mukaansa on positiivista, että osa kuluttajista on jo ymmärtänyt eron suomalaisissa kaupoissa myytävien kiinalaisten tuotteiden ja suoraan Kiinasta verkkokaupalla ostettavien tuotteiden välillä.
”Suomalaisissa kaupoissa myytävissä tuotteissa pitää varmistaa niin sanottu EU-vaatimuksen mukaisuus. Eli esimerkiksi tuoteturvallisuuteen liittyvät asiat.”
Toinen kasvava ilmiö kaupassa on kiertokauppa, eli käytettyjen tuotteiden kauppa. Tuoreen tutkimuksen mukaan Suomi on maailman johtava maa käytetyn tavaran ostamisessa.
Kaupan liitto kertoi marraskuussa, että second hand -ostaminen näyttäisi olevan lisääntymässä myös joululahjahankinnoissa. Tavallisesti sen myyntihuippu ajoittuu kevääseen ja syksyyn.
Luoto nostaa esiin sen, että kaupunkien katukuvassa näkee nykyään hyvinkin tyylikkäitä second hand -kauppoja.
”Se voi olla vaihtoehto joulukaupassa, että jotkut ostavat niistä. Tai sitten se voi olla joillekin talouksille, jos on taloudellisesti vaikeaa, myös mahdollisuus selvitä siinä”, hän sanoo.
”Mutta samaan aikaan, kun second hand -ostaminen on kasvanut voimakkaasti itselle, niin se vähän jakaa mielipiteitä. Että onko sen lahjaksi antaminen lahjan saajan mielestä ok.”
Joulusesonki on kaupalle erittäin tärkeää aikaa. Joulukuu on edelleen ylivoimaisesti suurin myyntikuukausi vuodessa.
”Ruokakaupassa joulu on vuoden suurin juhlapyhä. Ja erikoistavarakaupassa pitkälti joulukaupalla ratkaistaan koko vuoden menestys”, Luoto tiivistää.
Tänä vuonna vuoden kiireisimpiä päiviä odotetaan joulua edeltävälle maanantaille ja tiistaille. Aattona tilanne yleensä jo hiljenee, vaikka kauppoja onkin auki. Silloin haetaan Luodon mukaan lähinnä viime hetken ruokatäydennyksiä.
Maanantaille ja tiistaille Luoto toivoo asiakkailta malttia kaupoissa asioimisessa.
”Siellä parasta tehdään sen eteen, että asiat sujuvat ja tuotteita riittää kuluttajille.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

