Lukijalta: Alueellista kuljetustukea ei tule romuttaa – hallituksen suunnitelma osuu suoraan elinvoiman ytimeen
Kuljetustuki on Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla toimiville pk-yrityksille elintärkeä, kirjoittavat Hanna Baas Lapin ja Esa Pellikainen Oulun kauppakamarista. ”Kustannukset ole siirrettävissä hintoihin ilman, että markkina-asema kärsii.”Hallituksen suunnitelma muuttaa alueellista kuljetustukea vie järjestelmää väärään suuntaan. Tuen alarajan korotus viisinkertaiseksi, tukiprosenttien lasku ja määrärahan leikkaukset heikentäisivät pohjoisen yritysten kilpailukykyä – ja osalta yrityksistä mahdollisuus tukeen katoaisi kokonaan.
Alueellisen kuljetustuen tarkoitus on kompensoida pitkien etäisyyksien aiheuttamia kustannuksia ja tukea alueiden elinvoimaa. Kuljetustuki on Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla toimiville pk-yrityksille elintärkeä. Pitkät välimatkat ja korkeat kuljetuskustannukset ovat arkea, eivätkä kustannukset ole siirrettävissä hintoihin ilman, että markkina-asema kärsii.
Kuljetustuki voisi parhaimmillaan olla vaikuttava työkalu pohjoisen viennin kilpailukyvyn edistämiseen.
Nyt, kun valtion ensi vuoden talousarviossa määrärahaa on supistettu ja tukijärjestelmää muokataan sen mukaan, leikataan suoraan alueellisen elinvoiman ytimeen.
Samaan aikaan Ruotsi tukee pohjoisia alueitaan määrätietoisesti: siellä kuljetustuen taso on pohjoisilla alueilla selkeästi korkeampi. Kun Suomessa kiristetään ehtoja, eriarvoisuus kilpailussa Pohjois-Ruotsin kanssa kasvaa entisestään. Pohjoisen Suomen yritykset tarvitsevat tasavertaiset mahdollisuudet kasvaa ja työllistää.
Kuljetustuki voisi parhaimmillaan olla vaikuttava työkalu pitkien etäisyyksien aiheuttamisen haittojen kompensoimiseen ja pohjoisen viennin kilpailukyvyn edistämiseen.
Mallia olisi tärkeä kehittää niin että entistä useampi yritys pitkien matkojen pohjolassa voisi siitä hyötyä: tuen alarajaa ei saisi nostaa, konsernitarkastelusta tulisi luopua ja määrärahaa nostaa aiemmalle tasolle.
Pohjoisen Suomen ohjelmassa tavoitellaan pohjoiseen investointeja ja elinvoimaa. Kuljetustuen heikentäminen kulkee näitä hyviä tavoitteita vastaan.
Hanna Baas
johtaja, vaikuttaminen ja edunvalvonta
Lapin kauppakamari
Esa Pellikainen
varatoimitusjohtaja
Oulun kauppakamari
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









