Kehno rataverkko junaliikenteen jarruna
VR investoi kalustoon nyt ennätyksellisen paljon. Junayhtiö toivoo, että valtio investoisi rataverkkoon.Jos Oulun ja Seinäjoen välillä pystyisi ajamaan junalla 200 kilometriä tunnissa, lyhenisi matka-aika Helsingistä Ouluun kahdella tunnilla.
Monessa Euroopan maassa panostetaankin rataverkkoon eri tavalla kuin Suomessa. Raideliikenne nähdään tulevaisuuden liikennemuotona, johon investoidaan, VR-konsernin toimitusjohtaja Mikael Aro kertoo.
”Kun Suomessa mietitään, miten nykyinen rataverkko saataisiin edes jotenkin pidettyä liikennöitävässä kunnossa, muualla nopeutetaan matkantekoa entisestään ja lähennetään maan eri osia toisiinsa.”
Aron mukaan Suomessa valtio ei viime vuosikymmeninä ole osoittanut riittävästi rahaa rataverkon kunnossapitämiseen.
VR:llä on menossa historiansa suurin kalustohankintaohjelma. Yhtiö investoi toista miljardia euroa reilussa vuosikymmenessä.
Suurin menoerä ovat sähköveturit, joita hankitaan vähintään 80. Hankintoja kilpailutetaan parhaillaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


