Kati Partanen: Nuoret mieltävät helposti etäopetuksen vapaa-ajaksi
Koulujen välillä on suuria eroja myös virtuaaliopetuksen laadussa.
Esimerkiksi maatalousammateissa tarvitaan monipuolisia käytännön taitoja, joiden etäopiskelu voi olla haastavaa. Kuva: Pasi LeinoMaailman tuottajajärjestön naisten komitean puheenjohtaja Kati Partanen kirjoittaa kolumnissaan etäopetuksesta. Hänen mukaansa osa oppilaitoksista on ottanut virtuaaliopetuksen opiskelijoita palvelevaksi opettamisen vaihtoehdoksi. Osa taas käyttää sitä nimenomaan säästökeinona.
"Näiden välillä on selkeä ero: laadukas virtuaaliopetus ei tarkoita sitä, että opetus vain heitetään verkkoon ja säästetään opettajan työaikaa. Laadukas opetus vaatii huolellista suunnittelua. Virtuaaliopetus on rakennettava aivan omalla tavallaan, miettien samalla, missä, miten ja mitä kulloinkin opitaan. Ennen kuin virtuaaliopetus toimii, on opiskelijalla oltava varsin kehittyneet oppimisen taidot."
Käytännöt synnyttävät surullisia esimerkkejä epäonnistumisista.
"Pitkän matkan takaa ei viitsitä lähteä kahden lähitunnin takia kaupunkiin kouluun. Etäopetus mielletään vapaa-ajaksi."
"Tämä voi johtaa jopa nuoren syrjäytymiseen. Aidon kohtaamisen tarve ei ole vähentynyt. Etäyhteydet ja itseopiskelu eivät saa johtaa siihen, että ryhmäkokoja kasvatetaan ja unohdetaan ihmisten kohtaaminen."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
