Suomeen esitetään vain yhtä kansainvälistä lentoasemaa
Maakuntien lentoasemat olisivat lentopaikkoja, joilla ei tarvitse ylläpitää esimerkiksi lennonvarmistusta tai huolintaa.
Oulu Airport ei olisi enää jatkossa kansainvälinen lentoasema, vaan lentopaikka, jos sisäministeriön asetus hyväksytään. Kuva: Pekka FaliSisäministeriön asetusluonnoksen mukaan Suomessa olisi jatkossa vain yksi kansainvälinen lentoasema, Helsinki–Vantaa. Maakuntien lentoasemat olisivat lentopaikkoja.
Maakuntien liitot, Finavia ja Keskuskauppakamari vastustavat asetusta. "Lentoyhtiöiden kiinnostus kansainvälisiin lentoihin maakuntiin vähenisi, mikä heikentää alueiden elinkeinoelämää ja liiketoimintaa", Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien liitot arvostelevat.
Lentopaikat ovat lentoyhtiöiden yleisesti noudattaman ilmailukäsikirjan mukaan varsin vähäpätöisiä asemia. Niissä ei tarvitse ylläpitää esimerkiksi lennonvarmistusta tai huolintaa.
Keskuskauppakamarin mukaan jaottelu kansainvälisiin ja muihin kenttiin antaa vähintäänkin väärän kuvan kentistä ja rajoittaa maakuntien liiketoimintaa.
Asetuksessa halutaan tehostaa rajavalvontaa ja määritellä poliisin, Tullin ja rajavartiolaitoksen tehtävät uudelleen. Tulli ei hoitaisi enää lentorajavalvontaa.
Maakuntaliittojen mukaan rajavalvonnan keskittäminen on järkevää.
Astus vähentää myös lentoasemilla sijaitsevia yksityislentojen rajanylityspaikkoja. Pois jäisivät Kemin, Kokkolan, Kuopion, Porin, Savonlinnan ja Tampereen lentoasemat.
Maakuntaliitot ja Finavia säilyttäisivät kaikki yksityislentojen rajanylityspaikat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

