Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Ei mikään tenavatähti, mutta taistelija

    New Life Wheels on nyt Ravinetin ideavarma Kalmarin 75-kierrokselle.
    New Life Wheels on nyt Ravinetin ideavarma Kalmarin 75-kierrokselle. Kuva: Anu Leppänen

    FORSSA. New Life Wheels on Pilvenmäki Specialiin otollinen voittaja: hitaammin kehittynyt lahjakkuus, joka ei ehtinyt ikäluokkalähtöihin, mutta tekee nyt ryminällä nousua sarjoissaan.

    Pilvenmäki Specialin tämänvuotinen sankari New Life Wheels ansaitsi kaikki pisteet suurkilpailuvoitostaan. Se joutui tekemään tosissaan töitä vauhdikkaassa alkurynnistyksessä ja jäi maalisuoran taistossa jo hetkeksi alakynteen, mutta näytti taistelijan lahjansa ja työntyi uudelleen niukasti kärkeen juuri ennen maalia. Better Boss tarjosi rinnalta hienon haasteen ja kävi tosiaan edellä maalisuoralla, mutta sai tyytyä kunniakkaaseen kakkossijaan.

    Voittosuorituksen arvoa nostaa se, että New Life Wheels otti alussa yhteen Didi Hossin kanssa ja keulapaikka maksoi 12,0-vauhtisen avauspuolikkaan. Didi Hoss riisti ensimmäisen kaarteen jälkeen hetkeksi keulapaikan, mutta päästi sitten New Life Wheelsin eteen ja taipui lopussa johtavan takaa kahdeksanneksi.

    New Life Wheelsin valmentaja Risto Salmela huomautti, että aivan kaikkia voimia ei loppusuoran tiukasta väännöstä huolimatta tarvinnut välttämättä käyttää.

    "Tämä on vähän laiska siitä keulasta", Salmela täsmensi.

    "Kuolemanpaikalta se tsemppaa paremmin. Tyhjähän se ei tänäänkään ollut, kun tuli vielä uudestaan loppusuoralla. Ehkä sillä voi vetolappuja laittaa johonkin lähtöön. Kari on ajanut sillä mielellään kuolemanpaikalta, koska siitä hevonen on terävämpi. En tiedä, mistä se johtuu."

    Viisivuotias New Life Wheels aloitti kilpauransa liisaajan Petri Ripatin käsistä kahdella voitolla kolmivuotiskauden lopussa. Viime elokuussa se teki yhden laukkastartin Risto Salmelalta käsin, mutta oli sitten helmikuuhun saakka tauolla.

    "Nuorempana tämä oli pieni eikä mikään tenavatähti", Salmela naurahti.

    "Se ei jaksanut oikein kantaa itseään ja tarvitsi vain aikaa. Kolmivuotiskauden lopulla aloitettiin ja nelivuotiskauden alussa se teki pari hyvää juoksua, mutta vaivaantui sitten. Oikeastaan viime loka-marraskuussa se alkoi taas olla mallillaan, mutta sitten tuli virus ja kesti jonkin aikaa."

    Viime vuoden vaivat olivat Salmelan mukaan lähinnä voimattomuutta, eikä niistä ole enää haittaa. Tällä kaudella pyörä onkin pyörinyt hienosti: ennen Pilvenmäki Special -karusellia ruuna juoksi viikon välein Ruotsin puolella ja saalisti nelossijan Färjestadin V75-lähdöstä sekä kakkosen Solvallan oppilaslähdöstä. Ruotsin puolella on myös seuraava tähtäin 16. toukokuuta.

    "Siellä on oppilaslähtö Solvallassa 2600 metrin matkalla. Suomessa ei nyt pääse kahdenkympin ryhmiin enää ja Solvallan-lähdössä matka sopii. New Life Wheels on vahva, mutta onhan se myös tosi nopea kun otti tänäänkin keulat. Ei se hidaskaan ole, mutta jaksavia hevosia ei välttämättä oppilaslähtöihin niin paljoa tule. Ratakin sopii. Vaikka saisi huononkin lähtöradan, siellä voi silti pystyä kiertämään."

    Pilvenmäen kaviouralla ei kamppailla tänään täksi päiväksi ennustetun lumimyräkän vuoksi.
    Pilvenmäen kaviouralla ei kamppailla tänään täksi päiväksi ennustetun lumimyräkän vuoksi. 

    Risto Salmela hankki New Life Wheelsin Italiassa syntyneen emän Illy Joyn vuonna 2012, kun hän alkoi satsata enemmän hevosiin.

    "Omistaja vähensi silloin hevosia ja päätin ostaa tamman. Mietin, että astutanko Ready Cashilla, Passwordilla vai Orlando Vicillä. Readycashilaiset oli vasta kaksivuotiaita silloin, joten valitsin Orlando Vicin", Salmela kertasi.

    "Parikymmentä vuotta sitten innostuin raveista ja alkuun oli tavallisia hevosia. Sellainen starttihevonen jäi siitostammaksi, mutta sitten 2012 muutin suuntaa ja ostin Lexus Fontin ja tammoja. Osan olen myynytkin, mutta Ready Cashista on yksivuotias varsa."

    Salmelalla on tuoreen suurkilpailuvoittajan lisäksi kaksi nelivuotiasta Ladakh Jielin jälkeläistä sekä kaksi- ja yksivuotiaat varsat. Lisäksi on siitosori Lexus Font, jolla on vuodesta 2014 lähtien 120 jälkeläistä. Niistä Lexus Dream ja Jack Fire menestyivät viime vuonna ikäluokkalähdöissä.

    "Samoissa paikoissa ajetaan, missä Pertti Miettinen treenasi muun muassa Pamela Bagia ja Suikun Eroa. Sitten pääsen Kuittisen Pertin radalle parinsadan metrin metsälenkin kautta. Siellä on vähän erityyppinen rata, Linnanmäen vuoristoradan tyyppinen. Hannu-Pekka Rosilainen pitää myös siinä lähellä tallia."

    57-vuotias Salmela on tehnyt työuransa autokauppiaana.

    "Olen koneinsinööri ammatiltani, mutta päivääkään en ole niitä töitä tehnyt. Autokauppaa olen tehnyt vuodesta 1985 saakka. Kolmea hevosta pystyy treenaamaan kun on liike on Tuusulassa eli aika lähellä, mutta pimeään aikaan on haastavampaa. Rosilaisen Hannu-Pekka ajoi kahdella muulla hölkät aina arkiviikolla."

    Ennen raviurheilua Salmelalla oli myös toinen totinen harrastus muiden hevosvoimien parissa.

    "Ajoin 1980-luvun lopulla rallia SM-tasolla ja yhtä EM-osakilpailua johdin ulkomailla. Neljänneksi nopein olin tunturirallissa ekalla pätkällä, kun Tommi Mäkinen ajoi pohjat. Ihan riittävällä tasolla se oli, kun heppoja oli sata vähemmän. Laman aikaan sitten lopetin, eikä enää ole tullut ajettua. Hevoshomma vie paljon aikaa, eikä ralliinkaan viitsi vasemmalla kädellä lähteä. Serkkupoika on houkutellut, että lähdetään ajamaan hiljakseen, mutta ei oikein uskota siihen hiljaa ajamiseen."

    Ohjastaja Kari Rosimo ja valmentaja Risto Salmela Pilvenmäki Special -voittaja New Life Wheelsin kanssa. Kuva: Anu Leppänen
    Ohjastaja Kari Rosimo ja valmentaja Risto Salmela Pilvenmäki Special -voittaja New Life Wheelsin kanssa. Kuva: Anu Leppänen