Mitä tapahtuu Vermolle? Helsingin pormestari tyrmäsi hevosväen – Espoosta luvataan, ettei ravitoiminta loppuisi ainakaan automaattisesti
Helsingin pormestarin Juhana Vartiaisen ilmoitus Vermon raviradan vuokrasopimuksen loppumisesta tyrmäsi raviväen. Jatkon kannalta avainroolissa on nyt Espoon kaupunki.
Vermon ravirata avattiin Espoon Leppävaarassa vuonna 1977. Sitä ennen pääkaupunkiseudun ravirata oli Käpylässä, käytännössä nykyisen Messukeskuksen ja Käpylän liikuntapuiston paikalla. Kuva: Carolina HusuRavialaa hätkähdyttänyt uutinen kuului perjantaina yllättävästä osoitteesta. Helsingin pormestarikunta kertoi vuoden 2023 talousarvioesityksestä tiedotustilaisuudessa, ja pormestari Juhana Vartiainen (kok.) kertoi Helsingin suunnittelevan kaupungin rajojen ulkopuolella sijaitsevien maa-alueidensa kehittämistä ja myymistä.
”Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että Vermon raviradan maa-alueen vuokrasopimusta ei tulla jatkamaan”, Vartiainen totesi. Pormestari Vartiainen ei vastannut MT:n soittopyyntöön.
Vermon ravirata sijaitsee Espoossa, mutta maa-alueen omistaa Helsingin kaupunki. Alueen nykyinen vuokrasopimus on voimassa vuoden 2030 loppuun asti. Vermon Ravirata Oy maksaa reilun 24 hehtaarin alueesta vuokraa runsaat 145 000 euroa vuodessa.
Pormestari Vartiaisen ilmoitus tuli yllätyksenä Vermon toimitusjohtajalle Heikki Häyhälle, jonka mukaan vuokrasopimuksen jatkosta on neuvoteltu hyvässä hengessä.
”Ensireaktio oli iso yllätys, mutta onhan tässä myös mahdollisuuksia. Toivottavasti aluetta ja toimintaa päästään kehittämään jatkossa pitkäjänteisemmin”, Häyhä kommentoi.
Jatkon kannalta avainroolissa on Espoon kaupunki, joka vastaa alueidensa kaavoituksesta. Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo kertoo, että Espoossa ei etukäteen tiedetty Helsingin ilmoituksesta, mutta asia on hänelle tuttu.
”Emme olleet keskustelleet, ovatko he myymässä aluetta ja missä osissa, mutta en ollut yllättynyt Helsingin kaupungin halusta kehittää aluetta”, Isotalo kuvailee.
Leppävaaran alueelle on rakennettu viime vuosina paljon, muun muassa aivan Vermon raviradan naapuriin.
”Leppävaara on tosi voimakkaasti kehittynyt ja kasvanut, ja kehitys perustuu sijaintiin raideliikenteen risteyskohdassa. Raidejokerin valmistuessa alueen liikenneyhteydet paranevat entisestään”, Isotalo muistuttaa.
Isotalo toteaa Vermon alueen olevan kaavoituksellisesti kiinnostava. Suunnitelmia siitä, mitä alueelle voitaisiin kaavoittaa, ei Isotalon mukaan ole valmiina.
”Ympäristö on kovasti rakentunut viime aikoina, mutta Vermon alueen osalta tutkimukset ovat vasta lähdössä liikkeelle. Ensin käydään yleiskaavatasolla pohdintaa siitä, miten ja minkälaiseen käyttöön aluetta voisi kehittää kaavallisesti. Asuinrakentamisen lisäksi alueilla pitää olla muitakin toimintoja.”
”Nykyisen toiminnan tai nykyisen kaltaisen toiminnan jatkumisen pitää mielestäni olla joka tapauksessa vaihtoehtona asiaa tarkasteltaessa.” Olli Isotalo
Olli Isotalo ei ainakaan suoralta kädeltä sulje pois ravitoiminnan jatkumista Vermossa vuoden 2030 jälkeenkin.
”Ei siitä luovuta ainakaan ilman sitä, että selvitetään, mitä toiminnan jatkaminen tarkoittaisi”, Isotalo muotoilee.
”Nykyisen toiminnan tai nykyisen kaltaisen toiminnan jatkumisen pitää mielestäni olla joka tapauksessa vaihtoehtona asiaa tarkasteltaessa. Se, mihin lopulta päädytään, selviää aikanaan, mutta kaavoituksen suuntaviivoja katsottaessa tämä on yksi vaihtoehto.”
Tampereen ravirata Teivo on samanlaisessa tilanteessa kuin Vermo. Ylöjärven kunnan puolella sijaitsevan Teivon nykyinen vuokrasopimus loppuu vuonna 2035, ja tällä hetkellä alueen jatkosuunnitelmat ovat työn alla. Nyt kaavasuunnitelmia on kaksi, joista toisessa ravirata säilyisi ja toisessa ei säilyisi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



