
Uusi pikapakettipalvelu paikkaa oriasemayrittäjien mukaan kuljetusten ongelmia – ”Kertahinnan pitää kuitenkin olla siedettävä myös tammanomistajalle”
Uusi pikapakettipalvelu MyXline toimii yhteen Onnibussin linjojen kanssa ja lupaa kyydit koko maahan päivän aikana.
Sperman sujuva liikkuminen oriasemalta siemennyspaikkaan on oleellisen tärkeää hevoskasvatuksessa. Arkistokuvassa pukille hyppää Mavens Way ja siementä kerää Saku Mikkola. Kuva: Rami MarjamäkiSpermakuljetukset ovat käyneet viime vuosina koko ajan vaikeammiksi, kun Matkahuolto on vähentänyt toimipisteitään.
Kaksi vuotta toiminut MyXLine on solminut Onnibussien kanssa sopimuksen. Paketin saa saman päivän aikana Onnibussin pysähdyspaikalta haluamaansa osoitteeseen. Yrityksen toimitusjohtaja Mika Seppänen lupaa pikapaketit perille myös Pohjois-Suomessa.
MyXLine on keskittynyt Seppäsen mukaan nimenomaan saman päivän kuljetuksiin. Aiemmin rakennusalan palveluksessa työskennellyt Seppänen huomasi, kuinka on paljon helpompaa saada paketti maailmalta Suomeen kuin eteenpäin Suomen sisällä.
Viime vuosi oli yritykselle kasvun aikaa pääomasijoittajien rahoituksen ansiosta. Sitten Suomen Hippos otti yhteyttä.
”Tämä tuli pikkuisen kiireellä tänä keväänä, kun Matkahuolto ensin ilmoitti lopettavansa sopimuksen Onnibussin kanssa kesäkuun alussa”, Seppänen kuvaa.
Spermapakettien lisäksi MyXline kuljettaa esimerkiksi vesinäytteitä, joissa nopea toimitus on myös tärkeää, jottei nesteen laatu kärsi. Onpa jo huolehdittu myös kahden kuolleen vasikan rahti Kuopioon kuolinsyyntutkimuksiin.
Onnibussin sopimusta täydentää nyt juuri alkuviikolla sovittu järjestely erillisen yrittäjän kanssa Helsingissä. Tämä huolehtii Kampissa paketit Onnibussin yhdeltä vuorolta toiselle.
Lisäksi MyXLinella on tuore sopimus yhteistyöstä myös Savon alueella operoivan Soisalon Liikenteen kanssa.
”Uusi yritys on ottanut hyvin koppia, että tässä olisi mahdollinen liiketoiminnan paikka helpottaa pakettien perillemenoa”, tuumii Metsäpirtin tilan yrittäjä Merja-Liisa Toivonen.
”Olemme tosi kiitollisia kaikille niille, jotka ravireissulla kuljettavat spermapönttöjä.” Merja-Liisa Toivonen
Toivonen on pitänyt hevoseläinlääkärin praktiikkaa ja siementänyt tammoja 38 vuotta. Astutuskausi on aina kiivastempoinen ja päivät pitkä. Viime vuosina työ on kuitenkin kuljetusyhteyksien heikennyttyä käynyt lähes mahdottomaksi. Erityisen vaativia ovat poikittaiskyydit, pääreitit Helsingistä maakuntakeskuksiin vielä hoituvat.
Esimerkistä käy viime perjantai, jolloin yksi kolmesta Toivoselle saapuneesta spermapaketista päätyi Lahden sijasta Kotkaan. Tämä teetti 10 tunnin viivästyksen tamman siemennykseen, mikä voi olla kiimahuipun kohdalla kohtalokasta.
Oriasema on lähettänyt uuden yrityksen ja Onnibussin yhdistelmänä paketteja Seinäjoelle, joka olisi muutoin jäänyt tänä vuonna jäänyt mottiin.
”Yhteys toimii hyvin. Sen ainoa huono puoli on, että meiltä paketit joudutaan viemään Hämeenlinnaan asti.”
Se tarkoittaa lähemmäs kolmen tunnin reissua, kun Lahdessa käynti sujuu edestakaisin selvästi alle tunnissa.
Lisäksi nykyinen hinta on niin korkea, että vastaanottajapään tulisi ehdottomasti selvitä kiimasta yhdellä siemennyksellä.
”Olemme tosi kiitollisia kaikille niille, jotka ravireissulla kuljettavat spermapönttöjä.”
Stall Blombacken toimitusjohtaja Kaisa Tupamäki-Kukkamo Mikkelistä ei ole vielä lähettänyt yhtään pakettia MyXLinen kautta.
”Muuttunut tilanne Matkahuollon kanssa tuli juuri, kun kausi oli alussa. Puuta koputtaen olemme vielä pärjänneet ja saaneet paketit menemään joko sen kautta tai sitten sperma on haettu tai keksitty joku muu kyyti”, hän kuvaa.
Mikkelin Matkahuolto, samoin kuin Lahden ja Helsingin ovat vielä palvelleet.
”Ilman muuta tarvetta korvaavalle palvelulle on. Onneksi nyt sitten jäi pelivaraa suunnitella asiaa ensi kautta ajatellen.”
MyXLinen alkuun asettama yli 50 euron hinta pakettia kohden on liikaa. ”Hintapolitiikan pitää olla sellainen, että se käy tammanomistajan kukkarollekin.”
Hän arvioi, että kanta-asiakkaan hinta 36 euroa paketilta kuulostaa potentiaalisemmalta vaihtoehdolta.
Puoliso Vesa Kukkamo täydentää, että MyXLinen kanssa on vaihdettu ajatuksia kuljetuspalvelun kehittämiseksi.
”Mikkelin Matkahuollon henkilökunta on kuitenkin omistautunut siemenlähetyksille siinä määrin, että heidän kanssaan on ollut edelleen mutkatonta toimia. Pikapaketit ovat liikkuneen normaalisti bussiyhtiöstä huolimatta”, hän kiittää.
Kesäkuun alusta avuksi on tullut myös Sohvi Kivivuoren itä-länsi-akselille perustama kuriiriryhmä, jolle löydettiin kuljettaja. ”Näin olemme saaneet esimerkiksi Seinäjoelle paketit kello 13 mennessä”, Kukkamo sanoo.
Kaisu Västinsalo Polestar Tallista Mäyrystä Kuortaneelta on käyttänyt MyXlinea kerran Seinäjoelta lähteneeseen kuljetukseen.
Käyttöä olisi enemmänkin, mutta yksittäishinta on liian korkea, kun oriasema on pieni. Siirtojen määrä ei yllä sadan paketin kanta-asiakkuushintaan. Paketteja lähtee muutamia viikossa.
”Se on myös suoraan sanoen aika työläs. Asiakkaan pitää viedä paketti autolle sen lähtöaikaan tai hakea se sieltä. Siihenkin nähden paketin hinta on korkea.”
Matkahuollon pisteisiin paketin on voinut jättää myös ennen auton lähtöä.
Västinsalo on löytänyt toistaiseksi yksityisiä kuljettajia apuun. ”Onneksi on kattava verkko ihmisiä ympärillä. Olen pystynyt nakkaamaan raveihin menevien tai rahtareiden kyytiin. Näin on pärjätty kesä kerrallaan.”
MyXlinen kuljettajaksi voi kirjautua periaatteessa kuka vain.
MyXLinen Mika Seppänen tietää, että nykyinen hinnoittelu on vielä liian kallista oriasemien tarpeisiin. Siksi on jo laadittu sadan kyydin kanta-asiakassopimus, jonka toivotaan houkuttavan lisää asiakkaita.
”Meidän ostohinta Onnibussilta on nykyvolyymilla paljon isompi kuin Matkahuollon, joka kuljettaa yhteensä 22 miljoonaa pakettia vuodessa”, hän perustelee hinnoittelua.
Toisaalta on jo päinvastainenkin esimerkki: Saksasta tilattu spermapaketin kuljetus Oulusta Ivaloon oli maksanut tammanomistajalle erilliskyydillä 550 euroa. ”Meillä se maksaa 120 euroa”, Seppänen sanoo.
Hän uskoo, että käytön lisääntyessä hinnoittelua voidaan vielä ensi vuodeksi muuttaa.
MyXlinen kuljettajaksi voi kirjautua periaatteessa kuka vain. Siihen tarvitaan kuitenkin vahva pankkitunnistus sekä ajokortin tai passin kanssa rekisteröityminen.
Yli 7 000 rekisteröityneen kuljettajan joukossa on ihmisiä monelta taustalta: eläkeläisiä, varusmiehiä, opiskelijoita ja luonnollisesti myös maahanmuuttajia. Lisäksi joukkoon kuuluu Seppäsen mukaan kolmattasataa ammattilaista, joilla on paketti- tai kuorma-auto.
”He lähettävät meille aina laskun ja kuljettavat jatkoyhteyksiä tietyillä vakioreiteillä. Heille tämä on lähinnä oman täyttöasteen parantamista”, yrittäjä sanoo.
Muille kuljettajille korvaus maksetaan kevytyrittäjäpalveluiden kautta, joita Seppänen kutsuu tässä tapauksessa oikeammin palkanmaksupalveluksi. Hänen mukaansa yli 80 prosenttia kuljetusmaksun hinnasta menee kuljettajille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






