
Kunkkarien järjestelyt hyvällä mallilla, lippujen ennakkomyynti tapahtumalle tyypillisesti verkkaista – palvelujen mitoittaminen ”kuin tyhjään ampuisi”
Suurtapahtuma vaatii paljon liikennejärjestelyitä kuten busseja ja liikenteen ohjausta. ”Saataisiin varmemmin kohtaamaan ihmisten määrä ja palvelut, kun ihmiset ostaisivat liput ajoissa”, Elina Hirvonen toteaa.
"Tuntuu, että on tehty aluejärjestelyjen suhteen oikeita ratkaisuja. Mutta aikanaan se vasta nähdään”, sanoo järjestävän Pilvenmäen radan toiminnanjohtaja Elina Hirvonen. Kuva: Carolina HusuTalkoiden tekemisen kulttuuri on muuttunut, mutta Forssan Seudun Hippoksen toiminnanjohtaja Elina Hirvonen kiittää kuninkuusravien rakentamisessa mukana olleiden tekemisen meininkiä.
”Ei niihin mitenkään kirmata, mutta on ollut kiva huomata, että niillä, jotka ovat tulleet, on vahva tahto yhdessä tekemiseen”, hän kuvasi alkuviikolla, kun tapahtumaan oli aikaa siis puolitoista viikkoa.
”Hymy on vielä kaikkien huulilla, vaikka kaikki pitkään talkoissa olleet tietävät, mitä on vielä edessä.”
”Palveltavan yleisömäärän arviointi ja sen mukaisten palvelujen mitoittaminen ei ole helppoa. Joudut tavallaan ampumaan aika tyhjää.”
Tilapäisrakentamiseen varattiin reilu viikko ja se alkoi viime viikonloppuna. Kaiken pitäisi olla valmista huomenna sunnuntaina tai viimeistään maanantaina.
Normaalisti ravien järjestäminen on sangen yksinäistä puuhaa, kun vakinaista väkeä ja perusravien järjestämisen joukkoakin on joitakin kymmeniä. Niinpä kuninkuusravien talkoot ovat tuoneet pidemmäksi aikaa myönteistä voimaa.
”Nyt on aina käsipareja apuna. Asiat hoituvat niin eri tavalla. Ja kun kysyy talkoolaisten whatsapp-ryhmässä jotain, niin kaikkeen löytyy osaamista ja vinkkejä.”
Se, että toimitaan seudulla, jossa on paljon asiantuntijuutta hevosasioihin, luo tärkeän pohjan. ”Onneksi on paljon osaavia ihmisiä ympärillä, eivät nämä kaikki eri osa-alueet hoidu ilman, että joku ottaa koppia.”
Vaikka Forssan, Humppilan ja Ypäjän seudulla on siis tunnetusti paljon hevostiloja ja -harrastajia, talkooringissä on ollut ihmisiä Helsingin ja Turun seuduiltakin. Erityismaininnan saa Hirvoselta pitkään hommissa käynyt pariskunta Karkkilasta.
Elina Hirvonen kiittää talkoolaisten sitoutumista. Talkooringistä on löytynyt apua ja osaamista ongelmaan jos toiseen. Kuva: Carolina HusuPilvenmäen raviradan neljänsien kuninkuusravien yleisöalue on samankokoinen kuin vuoden 2006 karkeloissa. Alueelle on mahdutettu myös kahden päivän iltajuhla-alue lavoineen.
Koronan vuoksi varauduttiin rajoitteisiin, joita ei nyt onneksi ole.
"Tuntuu, että on tehty aluejärjestelyjen suhteen oikeita ratkaisuja. Mutta aikanaan se vasta nähdään”, Hirvonen tuumaa.
16 vuotta sitten kävijöitä oli 59 751, mutta sähköisen lipunmyynnin ja tiukentuneiden turvallisuusmääräysten aikana siihen voi olla mahdotonta päästä.
”Palveltavan yleisömäärän arviointi ja sen mukaisten palvelujen mitoittaminen ei ole helppoa. Joudut tavallaan ampumaan aika tyhjää”, Hirvonen sanoo.
Valmistelut sujuvat suunnitelmien mukaan ja pelivaraakin on viimeiselle viikolle jätetty.
Kuninkuusraveille on ominaista, että liput hankitaan vasta viimeisten parin viikon aikana. Korona-aika on tehnyt sen, että ylipäätään päätökset tapahtumiin lähtemisestä varmistuvat vasta viime päivinä.
Kävijämäärät
Kaikkien aikojen yleisöennätys on vuodelta 2007 Kouvolasta , 60 574 katsojaa.
Forssassa 2006 kävijämäärä 59 751.
Kouvolan ja Forssan tilastot perustuivat järjestäjien ilmoittamaan määrään, johon oli laskettu porteilla myydyt liput sekä vip-vieraat, yhteistyökumppanit, media, tekniikka ja talkoolaiset.
Nykyisin laskenta perustuu sähköiseen lipunmyyntiin ja myös muut kulkuluvat on turvallisuussyistä rekisteröitävä yksilöllisesti.
Lahden kuninkuusravit vuonna 2019 keräsivät kolmena päivänä yhteensä 59 208 kävijää, mitä voi pitää nykymallisen laskennan ennätyksenä.
Forssassa hyvää lupaa se, että kesäkuun loppuun mennessä ennakkomyynnissä kuljettiin samassa rytmissä Lahden kanssa. Vuoden 2019 tapahtuma keräsi hienot yli 59 000 kävijää.
”Mutta kyllä sielläkin vasta viimeisellä viikolla myytiin eniten lippuja.”
Vaikka järkevä järjestäjä tekee nykyisin eritasoisia suunnitelmia yleisön ja palvelujen suhteesta, yhtälö on hankala.
”Kun on suurtapahtuma, vaatii paljon liikennejärjestelyitä kuten busseja ja liikenteen ohjausta. Saataisiin varmemmin kohtaamaan ihmisten määrä ja palvelut, kun ihmiset ostaisivat liput ajoissa.”
Järjestelyissä paikan päällä on joka päivä noin 500 henkeä. Suurimpina ryhminä heistä 170–180 toimii ravintolapalveluissa, ja noin 140 turvallisuudessa eli liikenteen ohjauksessa ja järjestyksen valvonnassa.
MT on Forssan kuninkuusravien yhteistyökumppani.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




