Montéssa on panostettu turvallisuusnäkökohtiin – obersekki kiinni, turvaliivi päälle ja ohjastaja kuntoon
”Montéautolähdöissä pitää olla aina obersekki kiinni. Näin hevoset eivät saa päätään lähtöauton siivekkeen alle”, painottaa menestynyt ruotsalaisohjastaja Emilia Leo.
Sekä Ruotsin että Suomen menestyneet montéohjastajat painottavat obersekin käyttöä hevosella, turvaliiviä ja ohjastajan hyvää kuntoa. Kuva: Terhi Piispa-HelistenViikko sitten perjantaina Solvallassa sattui ikävän näköinen onnettomuus, kun Anna Erixonin ratsastama Prodigy Shark kompuroi lähtöauton takana. Ratsukko kaatui törmäten lähtöauton siivekkeeseen. Ratsastaja jäi makaamaan radalle joksikin aikaa.
Ikävimmiltä vahingoilta vältyttiin, sillä Erixon käveli lopulta omin jaloin pois onnettomuuspaikalta. Hetken irrallaan rata-alueella ollut, Jonna Irrin valmentama Prodigy Shark selvisi myös pintanaarmuin.
Mukana oli onneakin, mutta turvallisuusasioihin on panostettu ruotsalaisessa raviurheilussa. Turvaliivi on ollut pakollinen ohjastajille ja ratsastajille vuodesta 2012 alkaen niin kilpaluissa kuin radalla tapahtuvassa harjoittelulla.
Ruotsin johtaviin montératsastajiin lukeutuva Emilia Leo on mielissään turvallisuusajattelun lisääntymisestä raviurheilun parissa.
”Turvaliivipakko on todella hyvä asia niin monté- kuin kärrylähdöissä. Nykyään liivit ovat niin hyvin istuvia, että niitä tuskin edes huomaa pitävänsä päällänsä."
Ruotsissa montératsastajilta vaaditaan vuosittain kuntotesti, ja ohjastajien sekä ratsastajien on käytävä tietyn väliajoin lääkärintarkastuksessa.
”On hyvä, että ratsastajien on täytettävä tietyt kriteerit. Eihän tietysti kuntotesti korvaa ratsastusrutiinia, mutta hyvä fysiikka lisää turvallisuutta montélähdöissä", Leo sanoo.
Onnettomuuksia sattuu montélähdöissä suhteellisen vähän, ja Solvallan onnettomuus oli Emilia Leon mukaan harmillinen tapaturma.
"Hevonen kompuroi auton takana ja meni nurin. Turvallisuusnäkökulmasta kaikki oli tehty oikein. Onnea oli kuitenkin mukana todella paljon.”
”Montéautolähdöissä pitää olla aina obersekki kiinni. Näin hevoset eivät saa päätään lähtöauton siivekkeen alle", Leo sanoo.
Myös Suomen menestyneimpiin montératsastajiin lukeutuva Jenni Koskela painotti MT Ravinetin vuosikuvastossa julkaistussa haastattelussa obersekin käyttöä. Sekki voi olla kiinni löysällä, kunhan sitä käytetään.
Kuntotestiä ei Suomessa ainakaan toistaiseksi vaadita, mutta siitä on Koskelan mukaan montéohjastajien yhdistyksessä keskusteltu.
Pelkkä staattinen kuntotesti ei välttämättä kerro, kuinka hyvin jaksat ratsastaa, katsoo Koskela.
Hän kuitenkin tähdentää ehdottomasti, että ohjastajien hyvä fyysinen kunto on yksi lajin turvallisuuden perustekijöistä. Se edesauttaa hyvän tasapainon ylläpitämistä istunnassa ja sitä kautta vaikuttaa paitsi hevosen nopeuteen myös sen ohjattavuuteen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

