Kuninkuusraveja esitetään Tampereelle, Lappeenrantaan ja Härmään ‒ näin kommentoivat ratojen vetäjät
Teivo, Lappeenranta ja Härmä ovat Suomen Hippoksen hallituksen esityksen mukaan vuosien 2026‒2028 kuninkuusravijärjestäjät.Raviurheilun ja hevoskasvatuksen keskusjärjestön Suomen Hippoksen hallitus esittää valtuuskunnalle vuoden 2026 järjestäjäksi Tampereen Teivon ravirataa, vuoden 2027 järjestäjäksi Lappeenrannan ravirataa ja vuodelle 2028 Härmän ravirataa yhdessä PowerParkin raviradan kanssa. Päätöksen asiassa tekee valtuuskunta syyskokouksessaan 21. marraskuuta.
Hallitus pohjaa esitykset seuraaviin hakemusten pohjalta tarkasteltuihin valintakriteereihin: talousalueen merkitys, raviradan fasiliteetit, tapahtuman logistiikka, majoituskapasiteetti, kyky järjestää suurtapahtuma, esitetty budjetti, tapahtuman vuosikierto sekä merkitys Kuninkuusravit-brändille.
Härmän esityksen osalta hallitus painottaa, että koska järjestävä organisaatio on osittain markkinaehtoinen toimija, hallitus esittää oikeuksien myöntämisen edellytykseksi, että osa tapahtuman tuloksesta tuloutetaan Suomen Hippoksen kautta takaisin hevostalouden edistämiseen.
”Näissä tapahtumissa majoitusasiat toimivat oikein hyvin.” Pekka Lillbacka
Härmän PowerParkin radan omistaja Pekka Lillbacka on tyytyväinen keskusjärjestön hallituksen esitykseen. Hän ei kuitenkaan tuuleta ennen marraskuun 21. päivä pidettävää valtuuskunnan kokousta.
”Lukiessani Hippoksen hallituksen kokousinfoa eilen, olivat tunnelmat tottakai todella hyvät. Olemme todella otettuja, että kahdeksan vuoden panostus suomalaisen raviurheilun eteen on huomioitu näin hienolla tavalla. Toki tämä on vasta esitys, ja valtuuskuntahan asiasta lopulta päättää. Odotellaan sinne asti, ennenkuin aletaan sen enempää riemuitsemaan”, toteaa Pekka Lillbacka varovaisen optimistisena.
Härmän PowerPark on syrjäytetty aikaisemmin kuninkuusravivalinnoissa. Julkisuudessa on esitetty kysymyksiä Härmän majoituskapasiteetin riittävyydestä. Lillbacka painottaa, että Härmässä on järjestetty kuluvanakin kesänä isoja raviurheilun ulkopuolisia tapahtumia.
”Driftingin EM-osakilpailussa meillä oli 8 000 henkeä ja elokuun puolessa välissä Powertruck-tapahtumassa kävi 34 000 ihmistä. Näissä tapahtumissa majoitusasiat toimivat oikein hyvin. Meiltä ei ole kuin 40 minuutin matka Seinäjoelle, Vaasaan, Kokkolaan ja Pietarsaareen. Lisäksi oma leirintäalueemme ja lähistöltä löytyvät muutkin leirintäalueet tarjoavat hyvin kapasiteettia majoituksen osalta.”
”Suhtautumisen muuttamista ravirata-alueesta tapahtumakeskukseksi tarvitaan alalla laajemminkin.” Elina Hirvonen
Teivon raviradan toimitusjohtaja Elina Hirvonen ei ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Hän oli 2022 järjestämässä toisen nykyisistä työnantajistaan, Forssan Pilvenmäen raviradan kunkkareita.
”Ainakin tiedän mihin ollaan ryhtymässä, vaikka toki tilanne on nyt erilainenkin kuin silloin”, Hirvonen naurahtaa.
”Hirmu merkityksellinen asia tämä on, jos toteutuu. Se näkyi jo eilisillan raveissa nousseena tunnelmana. Kun jotkut onnittelivat minua Hippoksen hallituksen esityksestä, sanoin että meitä kaikkia pitää onnitella. Myös molempien asianosaisten kaupunkien eli Tampereen ja Ylöjärven suunnalla asiaa jännitettiin positiivisesti ja uutinen otettiin jo illalla ilolla vastaan.”
Teivon raviradan tontin tilanteesta ja alueen kaavoituksesta on keskusteltu hieman samaan tyyliin kuin Vermossa pääkaupunkiseudun ravien suhteen. Vermossa tontin vuokrasopimus päättyy 2030 ja Teivossa 2035.
”Ennen 2026 kuninkuusravejamme alueella ei tapahdu ehkä suuria muutoksia, mutta kaavoitusasiat ovat tärkeitä kuitenkin. Ettei kaupungilla esimerkiksi tehdä mitään kaavoituspäätöksiä, jotka olisivat ristiriidassa kuninkuusravijärjestelyiden kanssa.”
”Lisäksi tämä varmasti on tärkeä lisäviesti kaikille osapuolille siitä, että Teivon ravirata on raviurheilulle niin kuin alueellekin tärkeä jatkossakin. Suhtautumisen muuttamista ravirata-alueesta tapahtumakeskukseksi tarvitaan alalla laajemminkin, ja nyt me teivolaiset saimme todennäköisesti yhden tosi ison tapahtuman järjestettäväksemme.”
”Valinta on iso asia raviradalle, koko harrastajaväelle sekä alueelle laajemminkin: koko Etelä-Karjalalle.” Teemu Keskitalo
Alustavan kuninkuusraviradan 2027 Lappeenrannan toimitusjohtaja Teemu Keskitalo on tuore mies tehtävässään. Hän on vetänyt rataa viime vuodenvaihteesta. Nuoren miehen into näyttää tarttuneen radan toimintaan, mistä kuninkuusravivalintakin on ehkä merkkinä.
”Valinta on iso asia raviradalle, koko harrastajaväelle sekä alueelle laajemminkin: koko Etelä-Karjalalle”, iloitsee Teemu Keskitalo.
”Lappeenrannan kaupunki ja Etelä-Karjalan liitto ovatkin olleet tosi vahvasti mukana tässä haussa. Tässä on sellainen puolen vuoden kova rykäisy jo eri osapuolilta taustana.”
”Meillä on myös tosi hyvä meininki radalla: siitä kiitos ihmisille. Kymmenen kuukauteni aikana on ollut varmaan 30 eri talkoot, joskus jopa kolme iltaa putkeen. Aina on väkeä riittänyt, ja tämä valinta nostaa tunnelmaa entisestään. Tuohon on vielä aikaa ja välissä on muitakin tapahtumia järjestettävänä, mutta pakko myöntää, että radan tulevaisuuden kannalta kuninkuusravivalinta oli jopa elintärkeä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






