Travronden: Jägersron uuden radan rakentamisen rahoituksessa voi olla ongelmia - puheenjohtaja tyrmää huolet
Uusi ravirata-alue pitäisi tällä tietoa olla käytössä vuoden 2025 aikana.Malmössa sijaitsevan Jägersron raviradan omistava Skånska Travsällskapet kertoi vuonna 2017 suunnitelmistaan uuden raviradan rakentamisesta vanhan raviradan lähistölle. Uuden raviradan rakentaminen on tarkoitus rahoittaa vanhan ravirata-alueen myymisellä Malmön kaupungin kiinteistöyhtiö MKB:lle. Vanhan raviradan paikalle on tarkoitus rakentaa asuntoja.
Alustavan aikataulun mukaisesti uuden raviradan olisi tarkoitus olla käytössä jo vuonna 2025. Viime viikolla Travronden kuitenkin uutisoi Jägersron sisäisen tilintarkastajan Nils-Göran Nilssonin esittäneen huolensa kauppahinnan riittävyydestä uuden radan rakentamiseen kustannustason noususta johtuen. Syitä kustannustason nousuun ovat Nilssonin mukaan voimakkaasti kohonnut inflaatio, sementintuotannon loppuminen Ruotsissa 31.12. 2022 mennessä, esillä olevat korkotason nostot, polttoaineen hinta on noussut 80 prosentilla vuoden 2017 marraskuusta ja Ukrainan sota.
Nils-Göran Nilssonin mukaan Jägersron raviradan hallituksen olisi pitänyt lisätä kauppasopimukseen klausuuli indeksisidonnaisuudesta. Näin Jägersron ravirata olisi saanut hänen laskelmiensa mukaan nykyisellä kustannustasolla 271 miljoonaa kruunua enemmän. Yhdistyksen 25. huhtikuuta pidettävälle vuosikokoukselle lähettämässään kirjeessä Nilsson esittää joko hallituksen keskeyttävän maakaupat, tai vuosikokouksen tekevän päätöksen sopimuksen purkamisesta.
Jägersron puheenjohtaja Kerstin Peterson-Brodda tyrmää Travrondenin haastattelussa esitetyn huolen rahoituksen riittävyydestä.
”Tekemämme sopimuksen perusteella saamme kauppahinnan tilillemme yleiskaavan ja rakennuslupien ollessa kunnossa. Luonnollisesti muuttuvan maailmantilanteen johdosta meidän on ehkä priorisoitava rakentamisprojektin osia. Rakennamme välttämättömimmät osat ensin.”
Mahdollisen priorisoinnin lisäksi alustavaan rakentamissuunnitelmaan on puheenjohtajan mukaan laskettu mukaan klinikkarakennus sekä erityyppisiä vapaa-ajan aktiviteetteihin tarkoitettuja tiloja.
”Emme luonnollisesti rakenna sellaisia tiloja, mikäli meillä ei ole rahoitukseen osallistuvia ulkopuolisia yrittäjiä.”
Peterson-Brodda ei näe vaihtoehtona lykätä uuden 1 400 metrin raviradan rakentamista. ”Meillä on vakaa aikomus saada uusi ravirata-alue käyttöömme vuoden 2025 aikana. Vanhoja katsomorakennuksia ei tulla kunnostamaan ennen sitä. ”
Linkki Travrondenin uutiseen, jossa puheenjohtaja kommentoi tilannetta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




