Mikkelissä ravataan hyvällä jääpolanteella, lupaa ratamestari – ”Rataremontin jälkeen kaviouran hoitaminen on helpottunut”
Lumityöt ovat tulleet Jyrki Lepistölle tutuksi talven aikana. Mikkelin seudulla on lunta tullut paikoin lähes metrin verran.
Ratamestarien haasteet vaihtelevat vuodenajan mukaan. Tässä Mikkelistä lanattiin pois ukkoskuuron tuomaa rapaa viime heinäkuussa St Michel-finaalin alla. Kuva: Terhi Piispa-HelistenMikkelin lauantaiset T75-ravit tullaan ravaamaan hyväpintaisella jääpolanteella. Perjantain aikana Mikkelin seudulla sataa runsaasti räntää ja sitten lunta. Mikkelissä ratamestarina toimiva Jyrki Lepistö on tyytyväinen säätilan kehittymiseen. Hän höyläytti ylimääräisen lumen radasta pois keskiviikkona.
”Aamusta lähtien on satanut räntää. Se jää sopivasti kiinni radan pintaan. Iltaa kohti lämpötila kylmenee. Silloin pitäisi tulla melkein kymmenen senttiä lunta.”
Lepistö puhdistaa radan vasta lauantaiaamuna. Tällöin kilpailijoille on tarjolla hyväpintainen jääpolanne, johon tarvitsee kuitenkin kunnon hokit.
Lauantaina lämpötilan ei pitäisi nousta juurikaan nollan yläpuolelle.
Lumitöitä Lepistölle on kuitenkin tarjolla jo aikaisesta aamuyöstä.
”Kahdeksan hehtaaria on yhteensä ulkoalueita. Katsotaan illan aikana lumimäärän kehittymistä. Minulla on kuitenkin todella hyvä apulaisten joukko. En itse luonnollisesti selviäisi kaikesta yksin.”
Lumityöt ovat tulleet Jyrki Lepistölle tutuksi talven aikana. Mikkelin seudulla on lunta tullut paikoin lähes metrin verran.
Lepistö on kuitenkin tyytyväinen kuluvaan talveen radanhoidon kannalta. Viime kauden päätösravien jälkeen ratamestari sai tehtyä jääpolanteen. Se on kestänyt hyvin läpi talven.
”Lumitöitä on saanut tehdä. Lämpötila ei ole kuitenkaan noussut Mikkelissä talven aikana useasti paljon nollan yläpuolelle. Se on helpottanut radanhoitoa.”
Maansiirtoalalla lähes koko työelämänsä toiminut Jyrki Lepistö on työskennellyt Mikkelin kaviouran kanssa yli 10 vuoden ajan. Muutama vuosi sitten tehty rataremontti on helpottanut ratamestarin työskentelyä.
”Nyt kerrokset kaviourassa ovat kohdillaan. Olin itse tiiviisti mukana rataremontissa. Helpottaa radan hoidon suunnittelua tietäessäni mitä aineksia eri kerroksissa on.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


