Etonnantin Westerink haluaisi St Micheliin ‒ lentokuljetus esteenä
St Michelin vetovoima on vahva. Viime vuonna maailman ykkönen Face Time Bourbon kävi näyttämässä takakaviota Mikkelissä ja tänä kesänä Elitloppet-voittaja Etonnantilla haluttaisiin. Suunnitelma ei näytä kuitenkaan toteutuvan.
Mikä hevonen! Ranskalaisohjastaja Anthony Barrier sai kokea Etonnantin kanssa Solvallassa ikimuistoisia hetkiä. Kuva: Terhi Piispa-HelistenMikkelin ravikesän vauhtijuhla kiinnostaa maailmalla ja esimerkiksi Elitloppetin voittaneen Etonnantin taustavoimia. Elitoppetin sankarin Etonnantin valmentaja Richard Westerink on ollut ennenkin ahkera maailmanmatkaaja huippuhevostensa kanssa. Esimerkiksi Etonnantin isällä Timokolla Hollannissa syntynyt mutta ranskalaistunut Westerink kilpaili viidesti ja voitta kaksi kertaa. Kymi Grand Prix Kouvolassa oli ohjelmassa neljästi, voitto tuli 2014.
Nyt Westerinkin ja panssarivaunumaisen mutta sulavalinjaisemman Etonnantin ohjelmaan sopisi taustavoimien mukaan St Michel 17. heinäkuuta. Mikkelin ykköspalkinto on 80000 euroa ja rataennätyksen rikkomisesta tulisi 10000 lisää. Westerink haluaisi tulla, mutta saapuminen Savoon vaatisi lentokuljetuksen.
”Tallimme on Etelä-Ranskassa Escalansissa, josta tulisi kolmen vuorokauden kuljetus Mikkeliin”, Westerink huomauttaa.
”Sellainen on aivan liikaa hevoselle, eikä tule kyseeseen. Olisimme todella kiinnostuneita, jos kisaan olisi lentokuljetus, kuten viime vuonna. Etonnant todennäköisesti ja toivottavasti kilpailee loppuvuonna vielä melko paljon ja ajatuksena on matkustaa mm. Amerikan isoihin lähtöihin.”
”Ori palautui Solvallasta oikein hyvin ja kilpailuohjelmaa voidaan nyt suunnitella ihan ilman huolia. Seuraava startti on todennäköisesti Prix Rene Balliere Vincennesissä sunnuntaina 26. kesäkuuta (ykköspalkinto 90000 euroa).”
Tämän vuoden St Micheliin ei harmi kyllä hyvin todennäköisesti järjestetä tänä kesänä lentokuljetusta. Ei vaikka myös viime kauden tähden Face Time Bourbonin suurin omistaja Antonio Sommakin on vihjannut toisen hevosensa Elitloppetin nelosen ja viime vuoden kakkosen Vivid Wise AS:n mahdollisesta tulosta, jonka ehtona samoin olisi ilmakuljetus.
”Lentokuljetus tuntuu nykyisessä maailmantilanteessa liian kovalta panostukselta”, Mikkelin raviradan toimitusjohtaja Kari Tiainen toteaa.
”Kutkuttaa kyllä se, että tuollaiset nimet ovat kiinnostuneita, mutta polttoaineiden hinnat tekevät hommasta ihan hirvittävän kallista. Sellaista kuviota, jolla homma järjestyisi, ei ainakaan nyt ole näköpiirissä tälle kesälle.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



