
Forssassa meni hyvin, vaikka väärään suuntaan ravattiinkin
Forssassa paineltiin täysiä väärään suuntaan. Esa Holopaisen ajama Spanish Rose oli yksi päivän voittajista. Kuva: Ville ToivonenFORSSA. Pilvenmäen sunnuntairaveissa tehtiin historiaa, kun totoravit ajettiin suomalaisittain "väärään suuntaan" eli myötäpäivään.
Etenkin Keski-Euroopassa monilla radoilla ajetaan ns. väärään suuntaan, mutta Suomessa ja muissa Pohjoismaissa malliksi on vakiintunut vastapäivään kilpaileminen. Pohjolan radoista ainoastaan Tanskan Århusissa ajetaan myötäpäivään.
Forssassa idea on esitetty alun perin jo monta vuotta sitten, mutta vasta nyt poikkeuksellinen ravipäivä saatiin toteutettua.
Urheilulliselta tasoltaan kisat olivat normaalia sunnuntailuokkaa, mutta yleisöä oli paikalla silmin nähden normaalia enemmän.
Aivan itsestään kilpailusuunnan vaihtaminen ei ole käynyt. Koska tuomaritorni valvontalaitteineen on maalisuoran toisessa päässä, videointia, maalikameraa ja maalituomaria varten oli erilaisia nosturivirityksiä.
Pilvenmäellä oli nosturit maalikameraa, maalituomaria sekä videokuvausta varten. Kuva: Ville Toivonen"On tässä aikamoista ollut", Pilvenmäen toiminnanjohtaja Elina Hirvonen nauraa. "Jos raveihin ei voisi tehdä tällaisia virityksiä, mutta ihan hyvin kaikki on mennyt."
Kilpailijoiden kommentit ajosuunnan vaihtamisesta olivat hyvin yhteneviä: vaihtelu koettiin hyväksi, ja kun järjestelyt toimivat hyvin, sopivan harvakseltaan järjestettyinä erilaiset ravipäivät ovat positiivista väriä.
Ravipäivä sujui ilman haavereita. Elina Hirvosen mukaan uuden kilpailusuunnan omaksumisessa oli osin haasteitakin.
"Ihmisten käytännöt ovat hirmu vakiintuneita. Useampikin valmentaja kysyi ilmoittamispäivänä, että ajetaanko meidänkin lähtö väärinpäin. Ja osa on tullut lämmittämään väärin päin eli normaalisti, vaikka on ohjeet ja kyltit ja laitettu tiedot tekstiviestinäkin."
Pilvenmäellä on tunnetusti pitkä loppusuora, ja sitä se oli myös toiseen suuntaan ajettuna. Katsomon kannalta maali oli melko kaukana, vaikka loppusuora olikin lyhyempi kuin normaalisti.
"Tavallisestihan maali on melkein kaarteessa, ja nyt loppusuora on noin 80 metriä lyhyempi", Elina Hirvonen huomauttaa.
Maalipaalun sijoittamiseen vaikuttaa osin Forssan tiukka ensimmäinen - eli väärin päin ajettaessa viimeinen - kaarre. Jos ja kun kilpailumatkana oli normaali 2100 metriä, maalipaalun piti olla melko lähellä seuraavaa kaarretta, jotta lähtölinja ei ole liian lähellä tiukkaa kurvia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




