Löydä ehdokkaasi: MT:n vaalikoneessa koko maan kuntavaaliehdokkaat
Ihmiset & kulttuuri

Naisten kiinnostus moottoripyöräilyyn kasvaa – "Se on se vapaus"

Moottoripyöräilyä voi harrastaa monella tapaa, usein ajaminen on kuitenkin se pääasia. Yhteisajo ja päiväretki johonkin motoristiystävälliseen kahvilaan mukavan mutkatien varrella kuuluvat monen motoristin kesän ohjelmaan. Mutta mistä sitä ajoseuraa, jos lähipiirissä ei ole muita motoristeja? Pääkaupunkiseudun naismotoristit osoittavat, että vaikkapa WhatsApp-ryhmä toimii ajoseuran löytämiseen mainiosti.
Kari Salonen
Jos haluaa ajoseuraa, mutta kaveripiiristä ei toista motoristia löydy, voi samanhenkisiä ihmisiä löytää vaikkapa Whatsappin avulla. Nämä naiset ovat todiste siitä. Pk-seudun naismotoristit -ryhmä on kaikille avoin ja sieltä löytyy usein ajokavereita lyhyelläkin varoitusajalla. Letkojen vetäjiksi päätyvät usein hieman kokeneemmat naismotoristit ja aloittelijoidenkin on helppo tulla porukkaan mukaan.

Vastakaadetun metsän tai heinän tuoksu,helteellä viilentävä ajoviima, asfalttikoneiden kuumuus, kaiken kasteleva kesäsade, merenrannan viileys ja suolaisuus, iltahämärään laskeutuva usva, talvea enteilevä syksyn turpeinen tuoksu, tyhjä tie ja auringonlasku horisontissa.

Kevään ensimmäinen kaistale kuivaa tietä, akun kiinnitys ja moottorin ensihörähdys talven jäljiltä, ajokauden haparoiva aloitus, joka kääntyy nopeasti suonissa virtaavaksi adrenaliinin ja endorfiinien sekoitukseksi.

Vastaantulevan lajitoverin tervehdys kättä heilauttamalla.

Uskon, että lähes jokainen moottoripyöräilijä tietää, mistä edellä puhutaan. Lajissa on jotain niin pyhää ja meditatiivista, että sitä on vaikea kuvailla sellaiselle, joka ei itse näitä asioita ole moottoripyörän selästä kokenut.

Toki moottoripyöräilyä voi harrastaa monella eri tapaa. Toiset ajavat pitkiä reissuja, toiset päiväretkiä, on rakentelua ja rassaamista, rata-ajoa, sora-ajoa, kerhotoimintaa.

Moottoripyöräily voi myös olla hyvin sosiaalista toimintaa.

Hyvä esimerkki siitä oli viime viikolla Helsinkiin Haltialan kotieläintilalle kokoontunut vallan puhelias ja näyttävä naismotoristijoukkio. Suurin osa ei tunne toisiaan lainkaan, vaikka iloisesta puheensorinasta voisi päätellä muuta.

Tapaaminen on organisoitu pääkaupunkiseudun yhteisajot -WhatsApp-ryhmässä, jonka kautta on järjestetty aktiivisesti naismotoristien yhteisajoja ja tapaamisia jo parin vuoden ajan.

"Kyseinen WhatsApp-ryhmä muutti elämääni. Yksin tuli tehtyä pienempiä lenkkejä. Näiden naisten kanssa ajetaan pidempiä, koko päivän reissuja", kertoo vasta viime keväänä ryhmään liittynyt Marjo "Leka" Lampi. Hän kertoo, että matkan varrella ryhmästä on löytynyt myös ystäviä, joiden kanssa vaihdetaan muitakin kuulumisia.

Monet kokoontumiseen tulleet naiset kertoivat kuuluvansa johonkin moottoripyöräkerhoon, mutta WhatsApp-ryhmät toimivat hyvin, kun haluaa vaikkapa kauniina kesäpäivänä nopeasti ajoseuraa.

Pk-seudun yhteisajelut -WhatsApp-ryhmän perustanut Riikka Lakka kertoo, että ryhmässä on naisia jo yli 150.

"Tässä on se hyvä puoli kerhoihin verrattuna, että liittyminen ei maksa eikä velvoita mihinkään", Lakka tuumii.

Ryhmän letka-ajoihin ovat kaikki tervetulleita ikään, kokemukseen tai pyörän merkkiin katsomatta. Aloittelijat huomioidaan sijoittamalla heidät sopivaan kohtaan jonossa ja selostetaan seikkaperäisesti letka-ajon periaatteet, jotta meno olisi turvallista kaikille.

Yhä useampi moottoripyöräilijä on nykyisin nainen. Kun Haltialaan kokoontuneelta porukalta kysyy, eroaako naisten kanssa ajaminen miesten kanssa ajamisesta, vastaus on harvinaisen yksinkertainen ja selvä: kyllä eroaa.

"Miehillä tulee aina näyttämisenhalu", epäilee Kawasakilla ajava Laura Pyyhtiä.

"Minun kokemukseni on, että ensikertalaisia ja vähemmän ajaneita ei huomioida yhtä hyvin miesporukoissa", Leka toteaa.

Mikä saa sitten naisen innostumaan moottoripyöräilystä?

Monesti kaiken takana on mies. Niin kävi ainakin Lekalle.

"Miehellä oli pyörä ja hän osti minulle lahjaksi oman moottoripyörän vaikka ei edes tiennyt onko minulla korttia vai ei", Leka kertoo naureskellen. Mies oli sitten naruttanut ja tarkistanut asian "vertailemalla hassun näköisiä ajokorttikuvia". Lahjaksi saatu kortti löytyi ja harrastus pääsikin vauhdilla alkuun.

"Totesin tarvitsevani oikeita ajotunteja. Parin tunnin jälkeen opettaja tuumasi, ettei voi enää opettaa minulle mitään. Siinä kävin niin, että kokeilimme tehtävää, jossa pitää pysäyttää moottoripyörä kovasta vauhdista tolppien väliin. Suoritin tehtävän niin kuin käskettiin, opettaja tosin juoksi perääni hädissään, sillä hän luuli minun ajavan täysiä metsään", Leka muistelee pilke silmäkulmassa. Siinä vaiheessa ajo-opettaja totesi, että tällä naisella riittää pää moottoripyöräilyyn ja on aika siirtyä maanteille kerryttämään kilometrejä ja kokemusta.

Kari Salonen
Marjo "Leka" Lampi kertoo, että moottoripyöräillessä rekisteröi luontoa ja tuoksuja aivan eri tavalla kuin autolla matkatessa. "Lekan" kohdalla voidaan jo puhua konkarimotoristista, sillä nainen ajaa tänä kesänä kahdeksatta kauttaan. Kolme vuotta naisen uskollisena ratsuna on toiminut punainen, 1 400 kuutioinen Harley Davidson Dyna.

Minna Asikainen ehti katsella yhden kesän poikaystävän moottoripyöräilyä, kunnes ajatus omasta kortista ja pyörästä kypsyi.

Kortin ajamisen jälkeen Asikainen huomasi kaipaavansa yhteisöllisyyttä. Hän perustikin Uudenmaan naismotoristit -Facebook-ryhmän ja toimii myös kaikille Suomen naismotoristeille avoimen "Naismotoristit" -ryhmän ylläpitäjänä. Naismotoristeissa on jäseniä jo yli 3 000.

Asikaisella on missiona saada kaikki suomalaiset moottoripyöräilevät naiset liittymään ryhmään.

"Väki lisääntyy, pidot paranee", Asikainen veistelee.

Asikainen on myös innostunut rata-ajosta. Viime kesänä visiittejä radalle tuli neljästi.

"Niitä päiviä odottaa aina innolla. Kaikkien kannattaisi lähteä kokeilemaan, pyörästä riippumatta", Asikainen kannustaa.

Kari Salonen
Kun Minna Asikainen aloitti harrastustaan viisi vuotta sitten, naismotoristien kokoontumisia ei juurikaan ollut. Hän päättikin ensitöikseen järjestää sellaisen.

20 vuotta sitten kevarilla ajellut Pyyhtiä päätti vihdoin viime keväänä ostaa kauan haaveilemansa Kawasaki Ninjan. Palo pyörän hankkimiseen oli kytenyt jo parikymppisestä asti.

"Tosin en ihan kylmiltäni lähtenyt Ninjan puikkoihin", Pyyhtiä toteaa. Ensin kuvioihin tuli 125 cc Honda Monkey, jolla oli hyvä palautella mieleen moottoripyörän toiminnot. Nopeasti Monkey kuitenkin jäi naiselle pieneksi ja kuvioihin tuli sähäkän vihreä Ninja.

"Moottoripyöräily on kesän ykkösjuttu", Pyyhtiä summaa.

Toimittaja utelikin naisilta, mikä on parasta moottoripyöräilyssä.

"Fiilis, kun nousee varsinkin näin keväällä ensimmäistä kertaa pyörän selkään. Se tuntuu tavallaan kodilta", muotoilee Asikainen.

"Niin kliseiseltä kuin se kuulostakin, se on se vapaus, avoin tie ja omat ajatukset", Pyyhtiä kuvailee.

Lekan mukaan yksi harrastuksen kohokohta on se, että moottoripyörällä löytää sellaisia paikkoja, joissa ei tulisi pysähdyttyä tai joihin ei edes löytäisi muuten.

Kari Salonen
Viime keväänä työkaverit innostivat Pyyhtiän hankkimaan kauan haaveilemansa Kawasakin. Kiinnostus moottoripyöriin tulee Pyyhtiän mukaan osittain isältä, joka on ollut "varsinainen vauhtihirmu" moottoripyörällä.
Lue lisää

Karitsat kiinnostavat Helsingin Haltialassa – kotieläintilalla käynti on monelle pääsiäisperinne

Mopojen myynti on huimassa kasvussa: +82 prosenttia viime vuoteen verrattuna

Video: Riku Routo esittelee sikalasta paljastuneen moottoripyöräkokoelman – "Näin isoa kätköä ei ole vähään aikaan löytynyt"

Koulukiusaamista vastustavat motoristit päristelivät huikeaan suosioon