Ihmiset & kulttuuri

Tamperelainen Sofia myi tietokonettaan netissä – lupaavalta vaikuttanut postipalvelu paljastuikin huijaukseksi

Kiinnostunut ostaja ehdotti tietokoneen toimittamista PostNordin palvelun avulla. Todellisuudessa verkkosivu ei kuitenkaan kuulunut PostNordille.
Juho Leskinen
Netissä tavaroitaan myyvä saa olla tarkkana, sillä myös huijarit löytävät myynti-ilmoitukset.

Tamperelainen Sofia oli myymässä tietokonettaan Tori.fi-palvelussa. Pian myynti-ilmoituksen jätettyään hän sai viestin kiinnostuneelta ostajalta, joka myöhemmin paljastui huijariksi. Sofia esiintyy jutussa vain etunimellään asian arkaluontoisuuden vuoksi.

Ostaja kertoi asuvansa Kuopiossa ja kysyi, voisiko Sofia lähettää tietokoneen hänelle. Hän oli jo etsinyt netistä lähetystä varten sopivan PostNordin kuriiripalvelun.

"Siinä oli selkeät ohjeet, että miten pitää toimia. Luin sen läpi ja mietin, että tämähän on tosi hyvä", Sofia kertoo.

Sivun idea on, että ostaja siirtää pyydetyn rahasumman PostNordin sivuille. Sieltä myyjä saa vastaanotettua rahat ja sovittua kuriirin kanssa myytävän tuotteen lähetyksestä.

Sivu vaikutti kätevältä ja luotettavalta, joten Sofia ryhtyi ostajan ohjeiden mukaan täyttämään omia tietojaan.

"Sinne piti laittaa pankkikortin tiedot ja ajattelin, että se varmaan yhdistää siten siihen tiliin, jolle rahat tulevat", Sofia kertoo. Pankkikortin tietojen syöttämisen jälkeen sivusto pyysi kertomaan tilin saldon.

"Kyllä minä vähän ihmettelin, että onpa outoa, mutta ajattelin vain sivuston varmistelevan paljon", Sofia sanoo.

Sofian piti kirjautua mobiilivarmenteen avulla verkkopankkiin ja hyväksyä näytölle pomppaavat ilmoitukset.

"Ostaja laittoi viestin, että käy hyväksymässä nuo näytölle tulevat push-ilmoitukset. Menin pankkisovellukseen ja sain ilmoituksen, että veloitetaan 82 senttiä. Ihmettelin siinäkin, että onpa hassua, kun minun pitää maksaa jotain tästä", Sofia sanoo.

Pankkisovellus ei kuitenkaan antanut lähettää rahasummaa. Seuraava ilmoitus pyysi maksamaan 75 euroa.

Ostaja ilmoitti, että molemmat ilmoitukset tulisi hyväksyä, jotta Sofia voisi vastaanottaa ostajan rahat. Sofian mielestä se kuulosti oudolta.

"Kokeilin siirtää kaikki rahat pois tililtä ja mennä tietokoneella testaamaan, että pyytääkö sovellus edelleen maksamaan 75 euroa", Sofia kertoo. Hän ilmoitti tilin saldoksi nolla euroa, mutta ostaja vaati yhä hyväksymään 75 euron maksusuorituksen.

Lopulta Sofia soitti poikaystävälleen ja kertoi tilanteesta. Poikaystävä totesi koko tapahtuman olleen huijaus ja kehotti Sofiaa ottamaan yhteyttä pankkiin.

Pankista kerrottiin, että pankkikortin tietoja ei olisi missään tapauksessa saanut antaa.

"Näinhän se on. Eihän niitä olisi tietenkään tarvinnut laittaa. Ei rahan vastaanottamiseen pitäisi tarvita tuollaista", Sofia toteaa.

Sofia sulki kaikki pankkikorttinsa ja verkkopankkitunnuksensa varmuuden vuoksi. Hän ei tiennyt, oliko huijari voinut saada käsiinsä muutakin kuin vain pankkikortin tiedot.

"Kai tuossa olisi pitänyt hälytyskellot soida jo aiemmin. En onneksi menettänyt rahaa", Sofia sanoo.

Ostaja kyseli edelleen maksusuorituksen perään. Sofia kertoi, että jos ostaja ei laita summaa tilisiirtona, niin hän ei suostu kauppoihin. Pian ostaja poisti tunnuksensa WhatApp-viestisovelluksesta, jossa he olivat keskustelleet.

"Pian minulle tuli uusi yhteydenotto englantia puhuvalta naiselta, joka halusi tilata läppärin miehelleen", Sofia kertoo. Nainen oli halukas maksamaan tilisiirrolla. Hänen mukaansa tietokone pitäisi lähettää Länsi-Afrikkaan, sillä mies on siellä töissä.

"Sanoin naiselle, että myin jo tietokoneen. En edes lähtenyt enää tuohon leikkiin", Sofia sanoo.

MT uutisoi kesällä huijauspankkisivustoista:

Pankkihuijauksessa säästönsä kadottanut hevosyrittäjä antaa vinkin: Kannattaisi hajauttaa tilejä eri pankkeihin

Suomalaisilta pankkitileiltä on varastettu alkuvuonna jo yli 2,1 miljoonaa euroa – etenkin kaapataan yli 60-vuotiaiden verkkopankki- ja luottokorttitunnuksia

Lue lisää

Tulostaan roimasti parantanut Posti: Verkkokaupan kasvu palaamassa pandemiaa edeltäneelle tasolle

Vanhusten rahoja voivat vaania huijarien lisäksi sukulaiset – tunnistatko taloudellisen hyväksikäytön?

Kartongeista tuli uusi kivijalka – Stora Enson toimitusjohtaja uskoo, että kartongeissa on vielä paljon kasvunsijaa – metsään Annica Bresky vetäytyy pohtimaan suuria linjoja

KKV muistuttaa: Verkkokaupan yllätyskuluista voi valittaa suoraan omalle pankille